📢 تمامی سفارشات (ارسال پستی) از تاریخ 14 فروردین ارسال می‌شوند. 📢

پیشاپیش از صبر و شکیبایی شما متشکریم.

📢 تمامی سفارشات (ارسال پستی) از تاریخ 14 فروردین ارسال می‌شوند.

پیشاپیش از صبر و شکیبایی شما متشکریم.

مطالب پر بازدید

نحوه درمان ترک پا

نحوه درمان ترک پا – 5 نکته ساده و مهم

با فرا رسیدن فصول پاییز و زمستان یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی که برای پا و پاشنه پا به وجود می‌آید، ترک پا است. ترک پا هم مانند مشکلات دیگر پوستی در اثر خشکی هوا در پاییز و زمستان به وجود می‌آید. اما متاسفانه بسیاری از افراد به آن اهمیت نمی‌دهند و از پاهای خود مراقبت نمی‌کنند. ما در این مطلب از داروخانه انصار قصد داریم راهنمای کامل نحوه درمان ترک پا را با روش‌های ساده آموزش دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

“پا، قلب دوم انسان است” حتما این جمله را قبلا هم شنیده‌اید. همین یک جمله نشان می‌دهد که پا یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بدن است و نیاز به مراقبت فراوانی دارد.

دلایل ایجاد ترک پا

در اولین بخش از راهنمای نحوه درمان ترک پا قصد داریم شما را با دلایل مختلف به وجود آمدن ترک پا آشنا کنیم. یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد ترک پا، شرایط آب و هوایی خشک در پاییز و زمستان و عدم وجود رطوبت کافی است. اما علاوه بر این مورد، موارد دیگر ایجاد ترک پا عبارتند از:

  • راه رفتن روی موکت و فرش
  • پوشیدن صندل و کفش‌های روباز
  • عدم آبرسانی مناسب به پوست و بدن
  • دیابت و انواع بیماری‌های پوستی
  • استفاده از صابون نامناسب (از بین برنده چربی پوست)
  • پوشیدن کفش‌های تنگ
  • ایستادن طولانی مدت (چندین ساعت در روز)
  • دوش گرفتن با آب‌ گرم و حمام طولانی مدت

نکته: در صورتی که آبرسانی به پوست پا را با استفاده از کرم‌های مرطوب کننده و آبرسان انجام دهید، هیچ کدام از علل بالا نمی‌توانند باعث ایجاد ترک پا شوند. این روش نحوه درمان ترک پا نیست؛ بلکه نحوه پیشگیری از ترک پا است.

راه رفتن روی موکت

راه رفتن روی موکت

دلایل علمی ایجاد ترک پا

علاوه بر علل ایجاد ترک پا که در بالا گفته شدند؛ دلایل دیگری نیز از لحاظ علمی و پزشکی ثابت شده‌اند. نحوه درمان ترک پا در این انواع کمی سخت‌تر از حالات طبیعی است. چرا که موارد زیر موارد ریشه‌ای هستند و نیاز به درمان بخش دیگری از بدن را دارند. این دلایل عبارتند از:

  • عفونت‌های قارچی
  • گزمای پوستی
  • کم کاری غده تیروئید
  • کمبود ویتامین در بدن
  • پسوریازیس
  • اضافه وزن و چاقی
  • دوران بارداری
  • افزایش سن و چین و چروک پوستی
  • ضخیم شدن پوست کف دست و پا (وراثتی)

چرا درمان ترک کف پا

شاید با نگاه اول ترک پا از نظر شما زیاد مهم به نظر نمی‌رسد و از خودتان می‌پرسید که چرا اصلا باید ترک پا را درمان کنم. اما اگر به موقع اقدام به درمان ترک پا نکنید، مشکلات زیر برای پاهای شما به وجود می‌آیند:

  1. درد با شدت‌های مختلف
  2. پوسته پوسته شدن پوست کف پا
  3. خارش شدید و در ادامه آن زخم و خونریزی
  4. قرمزی و التهاب پوست
  5. زخم پاهای دیابتی

این 5 مورد بسیار دردناک هستند و در راه رفتن شما مشکل به وجود می‌آورند، بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید و نحوه درمان ترک پا را که در ادامه آورده‌ایم بخوانید و جدی بگیرید.

نحوه درمان ترک پا

ترک پاشنه پا معمولاً نگران‌کننده نیست. در اغلب موارد می‌توانید این مشکل را با استفاده از یک کرم ترک پا و درمان و داروهای بدون نسخه، حل کنید. اما در صورتی که به بیماری‌هایی مانند دیابت و بیماری‌های پوستی مانند اگزما مبتلا هستید؛ بهتر است فورا به پزشک خود مراجعه کنید تا این مورد را بررسی کند.

اما به طور کلی در اینجا 5 تا از بهترین و ساده‌ترین نکات خانگی و پزشکی نحوه درمان ترک پا را برای شما آورده‌ایم تا با انجام آن‌ها به طور کامل از شر ترک پا خلاص شوید.

1- استفاده از کرم مرطوب کننده و آبرسان

همانطور که در ابتدا هم گفته شد، کمبود رطوبت در پاییز و زمستان یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد ترک پا است. به همین دلیل در اولین بخش از نحوه درمان ترک پا یک روشی را به شما گفتیم که میزان رطوبت مورد نیاز پوست را به خوبی تامین کند. این مورد چیزی نیست جز استفاده از کرم‌های مرطوب کننده و آبرسان.

شما باید در تمامی فصول سال به خصوص پاییز و زمستان همیشه کرم مرطوب کننده و آبرسان همراه خود داشته باشید و چندین بار در روز به پوست خود به خوبی آبرسانی کنید. این روش بیشتر برای پیشگیری از ترک کف پا است، اما می‌توان به عنوان نحوه درمان ترک پا نیز به ان نگاه کرد.

در نظر داشته باشید این روش برای زمانی است که ترک پاشنه پا هنوز در مراحل اولیه خود است و زیاد پیشروی نکرده است. در صورتی که زمان زیادی از ترک زدن پاشنه پای شما گذشته است و زخم‌های زیادی ایجاد شده است؛ پیشنهاد می‌کنیم به پزشک پوستی مراجعه کنید تا با نوشتن نسخه‌ای اقدام به درمان ترک کف پا شما کند.

استفاده از کرم مرطوب کننده و آبرسان برای پا

استفاده از کرم مرطوب کننده و آبرسان برای پا

2- استفاده از سنگ پا

در دومین بخش از نحوه درمان ترک پا به یکی از روش‌های سنتی برای درمان ترک و خشکی پا رسیدیم. حتما هر چند وقت یک بار از سنگ‌پا و صابون در هنگام استحمام استفاده کنید. سنگ پا سلول‌های مرده لایه خشک پا را از بین می‌برد و هم مانع به وجود آمدن ترک کف پا می‌شود. در اینجا سنگ پا مثال است، چرا که امروزه وسایل زیادی مانند رنده و … وجود دارند که جایگزین سنگ پا هستند و شما می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید.

نحوه درمان ترک پا در این روش به این شکل است: ابتدا استحمام کنید و پای خود را با آب و صابون بشویید. سپس سنگ پا را بردارید و شروع به ماساژ دادن پاشنه پا به صورت دورانی کنید. دقت داشته باشید فشار مناسب وارد کنید. یعنی نه خیلی کم باشد و نه خیلی زیاد که موجب از بین رفتن پوست زنده شما شود.

استفاده از سنگ پا برای درمان ترک پا

استفاده از سنگ پا برای درمان ترک پا

3- اصلاح برنامه غذایی خود

اگر یادتان باشد در بالا هم گفتیم که یکی از علل ایجاد ترک پا، کمبود ویتامین در بدن است. همانطور که می‌دانید ویتامین از طریق تغذیه جذب بدن می‌شود. بنابراین شما باید با اصلاح برنامه غذایی خود و جایگزین کردن یک برنامه غذایی سالم و مناسب، ویتامین‌های مورد نیاز پوست را از روش‌های طبیعی تامین کنید.

اسیدهای چرب امگا 3 که در انواع ماهی‌های آب سرد موجود است، یکی از بهترین گز ینه‌ها برای ترک کف پا است. علاوه بر این شما باید مواد غذایی حاوی ویتامین E و آهن و کلسیم را در برنامه غذایی خود بیشتر کنید. این نحوه درمان ترک پا شاید به طور مستقیم در درمان تاثر نداشته باشد؛ اما به طور غیر مستقیم تاثیر فراوانی را در درمان ترک کف پا دارد.

4- استفاده از ماسک لایه بردار

چهارمین نحوه درمان ترک پا که یک روش کاملا تست شده و مطمئن، استفاده از ماسک لایه بردار است. روش‌های زیادی برای لایه‌برداری و از بین بردن پوست‌های مرده پا وجود دارند؛ اما یکی از ساده‌ترین روش‌ها همین ماسک لایه بردار است. شما باید این ماسک را همانند جوراب بپوشید. در قسمت زیرین این ماسک یک ژل مخصوصی وجود دارد که لایه‌های مرده پوست را از بین می‌برد.

این نحوه درمان ترک پا را به صورت کامل از بین نمی‌برد؛ بلکه کمک می‌کند تا سریع‌تر از شر پوست‌های مرده خلاص شوید و شرایط را برای رشد و تولید پوست جدید و تازه فراهم می‌کند.

5- درمان ترک پا با روغن زیتون

در پنجمین بخش از نحوه درمان ترک پا، به یکی دیگر از روش‌های طبیعی برای درمان می‌رسیم. نحوه انجام این روش درمانی به این شکل است که هر شب قبل از خواب پاهای خود را خوب به روغن زیتون آغشته کنید و پلاستیکی روی پای خود بکشید و بخوابید.

این کار را برای چند روز متوالی انجام دهید و نتیجه فوق‌العاده آن را خواهید دید.

در آخر

در این مطلب از داروخانه انصار درباره نحوه درمان ترک پا صحبت کردیم و 5 روش فوق‌العاده خوب و ساده برای درمان ترک کف پا گفتیم که با انجام این روش‌ها هم پیشگیری خواهید کرد و هم ترک پا را از بین خواهید برد. همانطور که خواندید، روش‌ها به دو بخش طبیعی و شیمیایی تقسیم می‌شوند. شما هم حق انتخاب دارید که از کدام روش استفاده کنید.

لطفا نظرات و سوالات خود را درباره این مطلب در فرم دیدگاه‌ها که در انتهای این مقاله قرار گرفته است، بنویسید. همچنین می‌توانید سری به فروشگاه ما بزنید و انواع کرم مرطوب کننده و آبرسان مناسب درمان ترک کف پا را ببینید. در صورتی هم که مشاوره قبل از خرید می‌خواستید، می‌توانید با شماره‌های ذکر شده در سایت تماس بگیرید تا همکاران ما به صورت کامل شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *