📢 تمامی سفارشات (ارسال پستی) از تاریخ 14 فروردین ارسال می‌شوند.

پیشاپیش از صبر و شکیبایی شما متشکریم.

مطالب پر بازدید

قرص آزیترومایسین برای چیست؟

قرص آزیترومایسین برای چیست؟ – عوارض جانبی و نحوه مصرف

آزیترومایسین برای درمان طیف گسترده‌ای از عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود. این دارو کارایی بسیاری زیادی به خصوص در ایران دارد. استفاده غیر ضروری یا استفاده نادرست از هر آنتی بیوتیک می‌تواند منجر به کاهش اثربخشی آن شود. از این رو ما در این مقاله از داروخانه انصار (دکتر مریم امجدی) به بررسی کامل قرص آزیترومایسین پرداخته‌ایم. همچنین به یکی از تکراری‌ترین سوالاتی که از ما پرسیده می‌شود؛ یعنی قرص آزیترومایسین برای چیست؟ پاسخ داده‌ایم.

قرص آزیترومایسین چیست؟

قرص آزیترومایسین آنتی بیوتیک است که با باکتری‌ها مبارزه می‌کند. این دارو برای درمان انواع مختلف عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها مانند عفونت‌های تنفسی، عفونت‌های پوستی، عفونت‌های گوش، عفونت‌های چشمی و بیماری‌های مقاربتی استفاده می‌شود.

قرص آزیترومایسین همچنین ممکن است برای اهدافی استفاده شود که در این مقاله “قرص آزیترومایسین برای چیست؟” ذکر نشده است.

<yoastmark class=

قرص آزیترومایسین برای چیست؟

این قرص برای درمان برخی عفونت‌های باکتریایی مانند برونشیت استفاده می‌شود. ذات الریه، بیماری‌های مقاربتی (STD) و عفونت گوش، ریه، سینوس‌ها، پوست، گلو و اندام‌های تناسلی. آزیترومایسین همچنین برای درمان یا پیشگیری از عفونت منتشر شده مایکوباکتریوم آویوم کمپلکس (MAC) (نوعی عفونت ریه که اغلب افراد مبتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) را تحت تاثیر قرار می‌دهد) استفاده می‌شود.

آزیترومایسین در دسته‌ای از داروها به نام آنتی بیوتیک‌های ماکرولید قرار دارد. که با توقف رشد باکتری‌ها فعالیت می‌کند.

البته در بحث قرص آزیترومایسین برای چیست، شایان ذکر است که این دارو برای سرماخوردگی، آنفولانزا یا سایر عفونت های ویروسی موثر نیست. استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در مواقعی که نیازی به آن‌ها نیست، خطر ابتلا به عفونتی را که بعداً در مقابل درمان آنتی‌بیوتیکی مقاومت می‌کند، افزایش می‌دهد.

نحوه مصرف قرص آزیترومایسین

قبل از شروع مصرف آزیترومایسین ، بروشور اطلاعات بیمار را در صورت موجود بودن از داروساز خود بخواهید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود نیز بپرسید.

بطور کلی این دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید. معمولاً یک بار در روز با غذا یا بدون غذا. در صورت بروز ناراحتی معده، می‌توانید این دارو را همراه با غذا مصرف کنید. دوز مصرفی قرص آزیترومایسین نیز بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ بدن شما به درمان مشخص می‌شود.

برای گرفتن بهترین نتیجه، این آنتی بیوتیک را در زمان‌های مساوی مصرف کنید. برای کمک به یادآوری، این دارو را هر روز در زمان یکسانی مصرف کنید.

نحوه مصرف قرص آزیترومایسین

نحوه مصرف قرص آزیترومایسین

یکی دیگر از نکات مهمی که باید در مورد قرص آزیترومایسین برای چیست بدانید؛ این است که مصرف این دارو را تا پایان مقدار تجویز شده ادامه دهید. حتی اگر علائم بیماری پس از چند روز ناپدید شوند، اما همچنان نباید مصرف قرص آزیترومایسین یا هر آنتی بیوتیکی قطع شود. قطع زودهنگام دارو ممکن است به باکتری‌ها اجازه دهد به رشد خود ادامه دهند که در ادامه منجر به بازگشت عفونت می‌شود.

نکات قبل از مصرف قرص آزیترومایسین

در بالا پاسخ به سوال قرص آزیترومایسین برای چیست کامل داده شد. اما خب مصرف این قرص باید زیر نظر پزشک باشد. هر کسی نمی‌توانید خودسرانه اقدام به مصرف قرص آزیترومایسین کند. اگر به  قرص آزیترومایسین حساسیت دارید ، نباید از آن استفاده کنید.

قبل از مصرف قرص آزیترومایسین این سوالات را از خودتان بپرسید:

  1. شما تا به حال دچار زردی یا مشکلات کبدی ناشی از مصرف آزیترومایسین شده‌اید؟
  2. آیا به داروهای مشابهی مانند کلاریترومایسین یا تلیترومایسین حساسیت دارید؟

برای اطمینان از بی خطر بودن قرص آزیترومایسین برای شما، در صورت داشتن موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید:

  • بیماری کبد؛
  • بیماری کلیوی؛
  • میاستنی گراویس؛
  • اختلال ریتم قلب؛
  • سطوح پایین پتاسیم در خون شما؛
  • سندرم QT طولانی (در شما یا یکی از اعضای خانواده)
قرص آزیترومایسین در دوران بارداری

قرص آزیترومایسین در دوران بارداری

در راهنمای قرص آزیترومایسین برای چیست انتظار نمی‌رود این دارو به نوزاد متولد نشده آسیب برساند. اما محض احتیاط اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

مشخص نیست که آیا آزیترومایسین وارد شیر مادر می‌شود یا می‌تواند به نوزاد شیرده آسیب برساند. در این صورت نیز بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی قرص آزیترومایسین چیست؟

به یاد داشته باشید که این دارو به این دلیل برای شما تجویز شده است که پزشک شما تشخیص داده که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. یعنی تمامی مواردی که در بخش قرص آزیترومایسین برای چیست گفتیم را برای شما دارد. بنابراین بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند؛ عوارض جانبی جدی ندارند. اما به طور کلی برخی از عوارض جانبی این دارو عبارتند از:

  • ناراحتی معده
  • اسهال
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • دل درد
  • ضربان قلب نامنظم
  • سرگیجه شدید
  • بی‌هوش شدن

اگر هر یک از این اثرات ماندگار و یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. اگر عوارض جانبی بسیار جدی از جمله: ضربان قلب سریع/نامنظم، سرگیجه شدید و بی‌هوشی دارید؛ فوراً به بخش اورژانس مراجعه کنید.

عوارض جانبی قرص آزیترومایسین

عوارض جانبی قرص آزیترومایسین

نگهداری قرص آزیترومایسین

حال که پاسخ سوال قرص آزیترومایسین برای چیست را گرفتید، در ادامه به یکی از مهم‌ترین موارد در مورد هر دارو، یعنی نگهداری از دارو، صحبت می‌کنیم.

شما باید قرص آزیترومایسین را در ظرفی قرار داده و محکم ببندید. همچنین دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. قرص آزیترومایسین، شربت آن را طولانی مدت را در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت اضافی (نه در حمام) نگهداری کنید. شربت مدت‌دار را در یخچال قرار ندهید یا منجمد نکنید. شربت آزیترومایسین را که پس از 10 روز باقی مانده یا دیگر مورد نیاز نیست، دور بریزید.

مهم است که تمام داروها را از دید و دسترس کودکان دور نگه دارید، زیرا بسیاری از ظروف (مانند قرص‌های هفتگی و قطره‌های چشمی، کرم‌ها و چسب‌ها) در برابر کودک مقاوم نیستند و کودکان خردسال می‌توانند آن‌ها را به راحتی باز کنند. برای محافظت از کودکان خردسال در برابر مسمومیت، همیشه درپوش‌های ایمنی را قفل کنید و فوراً دارو را در مکانی امن قرار دهید. جایی که بالا و دور و دور از دید و دسترس آن‌ها باشد. همانطور که در بخش قرص آزیترومایسین برای چیست خواندید، مصرف بدون نسخه این دارو خطراتی را برای سلامتی به همراه دارد. بنابراین باید حواستان به نکات گفته شده، باشد.

نگهداری قرص آزیترومایسین

نگهداری قرص آزیترومایسین

جمع بندی

طبق درخواست‌های مکرر شما عزیزان مبنی بر ارائه راهنمای کاملی درباره قرص آزیترومایسین، این مقاله با موضوع قرص آزیترومایسین برای چیست منتشر شد. همانطور که در بالا هم گفته شد، آزیترومایسین نوعی آنتی بیوتیک است. آنتی بیوتیک‌ها از حساسیت بالایی در مصرف برخوردارند و در صورت مصرف نادرست آن‌ها، مشکلاتی جبران ناپذیر برای شما به وجود می‌آید.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. لطفا سوالات و نظرات خود را از طریق فرم دیدگاه‌ها که در انتهای همین مقاله قرار گرفته است، بنویسید. متخصصین ما در داروخانه انصار در سریع‌ترین زمان به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

در بحث قرص آزیترومایسین برای چیست سوالاتی ممکن است برای شما به وجود بیاید. تکراری‌ترین سوالاتی که پرسیده می‌شوند، عبارتند از:

۱- اگر فراموش کردم قرصم را مصرف کنم چه کنم؟

دوز فراموش شده را به محض اینکه یادتان آمد، مصرف کنید. اگر تقریباً زمان نوبت بعدی مصرف قرص فرا رسیده است، نوبت فراموش شده را نادیده بگیرید. برای جبران دوز فراموش شده، قرص آزیترومایسین را اضافی مصرف نکنید.

۲- اگر بیش از حد قرص آزیترومایسین مصرف کنم (اوردوز)، چه می‌شود؟

به دنبال مراقبت‌های پزشکی اورژانسی باشید و سریعا به پزشک مراجعه کنید.

۳- آزیترومایسین چه مدت در بدن من باقی می‌ماند؟

آزیترومایسین پس از آخرین دوز حدود 15 روز در سیستم شما باقی خواهد ماند. نیمه عمر آزیترومایسین 68 ساعت است. تصور می‌شود که نیمه عمر نهایی طولانی مدت به دلیل جذب گسترده و آزادسازی بعدی دارو از بافت‌ها باشد.

۴- چه داروهایی با آزیترومایسین تداخل دارند؟

دیگوکسین، کلاریترومایسین یا رقیق کننده خون، مانند وارفارین، کومادین، جانتوون.

البته این لیست کامل نیست. سایر داروها ممکن است با آزیترومایسین تداخل داشته باشند، از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه و ویتامین‌ها و محصولات گیاهی. بنابراین با پزشک خود درباره داروهایی که مصرف می‌کنید مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *