📢 تمامی سفارشات (ارسال پستی) از تاریخ 14 فروردین ارسال می‌شوند.

پیشاپیش از صبر و شکیبایی شما متشکریم.

مطالب پر بازدید

نحوه درمان ریزش مو پس از زایمان

علل و نحوه درمان ریزش مو پس از زایمان

عناوین مقاله برای دسترسی سریع‌تر شما⬇️

با کلیک روی هر کدام به بخش مربوطه در این مقاله هدایت می‌شوید.

­سیستم و شرایط بدن و سلامتی خانم‌ها در دوران بارداری تغییرات بسیاری را تجربه می‌کند. این تغییرات وضعیت بدن، مستلزم رعایت نکات بهداشتی مختلفی در دوران بارداری است. پوست و موی خانم‌ها نیز در این تغییرات دوران بارداری، تحت تاثیر قرار می‌گیرند. ممکن است پوست، رنگ طبیعی خود را از دست بدهد و تیره شود. یا اینکه موها ضخیم‌تر و چرب‌تر شوند و یا حتی ریزش مو پس از زایمان را تجربه کنند.

در دوران بارداری باید مطمئن شوید که رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید. از برخی غذاهای پرخطر اجتناب یا از خوردن آن‌ها احتیاط کنید و از مکمل‌های بارداری مانند اسید فولیک و ویتامین D استفاده کنید. این‌ها توصیه‌هایی جهت کنترل تغییرات بدن در دوران بارداری است. ما در این مقاله از داروخانه انصار به موضوع ریزش مو پس و از زایمان و ارائه نحوه درمان ریزش مو پس از زایمان پرداخته‌ایم.

علت ضخیم شدن موها در بارداری

ریزش مو پس از زایمان و نحوه درمان آن، موضوع اصلی ما در این مقاله است. اما جالب است بدانید که ریزش مو مربوط به دوران بعد از بارداری است و در دوران بارداری، موهای خانم‌ها ضخیم‌تر و پر پشت‌تر می‌شوند. از این رو نحوه درمان ریزش مو پس از زایمان که در ادامه آورده‌ایم، برای دوران بعد از بارداری است.

علت ضخیم شدن موها در بارداری

علت ضخیم شدن موها در بارداری

رشد موهای زائد و در نتیجه ضخیم‌تر شدن موها ارتباط مستقیمی با استروژن دارد. در دوران بارداری، بدن استروژن ترشح می‌کند که باعث کند شدن چرخه رشد و ریزش مو می‌شود. بنابراین به جای ریزش مو به طور معمول، پوست سر آن را حفظ می‌کند. در نتیجه ممکن است متوجه شوید که مژه‌ها، موهای سر و ابروهایتان در دوران بارداری پرپشت‌تر می‌شوند.

همه زنان متوجه نمی‌شوند که موهایشان در دوران بارداری ضخیم‌تر و درخشان‌تر می‌شود. در واقع برخی ممکن است در این مدت ریزش مو را تجربه کنند. ریزش مو در دوران بارداری نسبتاً غیرمعمول است. از این رو درمانی مانند نحوه درمان ریزش مو پس از بارداری برای این ریزش مو در دوران بارداری وجود ندارد.

اما می‌توانید انتظار داشته باشید که موهایتان در طول بارداری تغییرات زیادی را تجربه کنند. علاوه بر ضخامت موها، چربی موها نیز یکی از رایج‌ترین تغییرات در موهای خانم‌ها در دوران بارداری است.

علل ریزش مو پس از زایمان

ریزش مو پس از زایمان می‌تواند دلایل و علل مختلفی داشته باشد. در بین علل ریزش مو پس از زایمان، فقط برای چند نوع از آن‌ها، نحوه درمان ریزش مو پس از زایمان ارائه شده است. چرا که برخی علل طبیعی و بدون نیاز به درمان هستند. اما یکی از علل ریزش مو پس از زایمان مستلزم درمان و رسیدگی است. به طور کلی علل ریزش مو پس از زایمان عبارتند از:

علل ریزش مو پس از زایمان

علل ریزش مو پس از زایمان

  • ریزش مو طبیعی

پس از زایمان، موهای زائدی که در دوران بارداری ریزش نکرده‌اند، از بین می‌روند. ممکن است به نظر برسد که شما در حال ریزش موی غیرطبیعی هستید، اما در واقع موهای شما به سادگی به حالت عادی باز می گردد. برای این نوع ریزش مو، نحوه ریزش مو پس از زایمان ارائه نشده است. چرا که این ریزش کاملا طبیعی بوده و نیازی به درمان ندارد.

  • ریزش مو در اثر تلوژن افلوویوم

همچنین اعتقاد بر این است که زایمان می‌تواند محرک تلوژن افلوویوم باشد، نوعی ریزش مو که باعث نازک شدن گسترده سر می‌شود. تلوژن افلوویوم اغلب ناشی از اختلال در چرخه مو و با استرس شدید فیزیکی یا عاطفی همراه است.

ریزش مو در اثر تلوژن افلوویوم

ریزش مو در اثر تلوژن افلوویوم

تغییرات هورمونی که در دوران 3 الی 6 ماه پس از زایمان اتفاق می‌افتند، می‌توانند موجب تلوژن افلوویوم شوند. برای تلوژن افلوویوم نیز نحوه درمان ریزش مو پس از زایمان ارائه نشده است. چرا که درمان این نوع ریزش مو پس از زایمان، با مرور زمان و تغذیه مناسب انجام می‌شود. یعنی با کارهای روزمره و بدون نیاز به درمان خاص!

  • ریزش مو در اثر ضعف و کمبود ویتامین

یکی از شایع‌ترین دلایل ریزش مو پس از بارداری، ضعف بدن و کمبود ویتامین است. بارداری مقدار زیادی از انرژی و قدرت یک خانم را می‌گیرد و بدن او را تضعیف می‌کند. این نوع ریزش مو، موارد کم‌تری نسبت به دو نوع قبلی دارد. اما خب همچنان نباید از آن غافل شد. بلکه باید به دنبال نحوه درمان ریزش مو پس از زایمان باشیم.

ریزش موی شدیدتر، از جمله ریزش مو که باعث ایجاد لکه‌های طاسی تکه تکه می‌شود، ممکن است نشانه مشکل دیگری مانند کمبود ویتامین و ضعف باشد. تغییر هورمون‌های زنانه بدن پس از بارداری خود عامل مهمی در این تغییرات و ریزش مو پس از زایمان است. در ادامه نحوه درمان ریزش مو پس از زایمان را برای این حالت ارائه داد‌ه‌ایم.

مراقبت از مو در بارداری

قبل از پرداختن به نحوه درمان ریزش مو پس از زایمان، روش‌های مراقبت از مو در دوران بارداری را در پایین آورده‌ایم. چرا که مراقبت درست از موها در دوران بارداری، تاثیر زیادی در کنترل ریزش مو پس از بارداری دارد.

مراقبت از مو در بارداری

مراقبت از مو در بارداری

علاوه بر ضخیم شدن موها، بسیاری از خانم‌ها متوجه می‌شوند که رنگ یا بافت موهایشان در دوران بارداری تغییر می‌کند. از این رو شاید به فکرتان برسد که با رنگ کردن موها، اقدام به جبران رنگ رفتگی موهایتان کنید.

امروزه با وجود محصولات پیشرفته و با تکنولوژی روز دنیا در زمینه آرایشی و بهداشتی، دیگر رنگ کردن موهایتان در دوران بارداری تا حد زیادی بی خطر است. البته برای مراقبت از موها و جلوگیری از ریزش مو پس از زایمان، می‌توانید اقدامات احتیاطی بیشتری را انجام دهید:

  • تا 12 هفته ابتدای بارداری، موهای خود را رنگ نکنید.
  • گرفتن هایلایت به جای رنگ کامل برای جلوگیری از تماس رنگ با پوست سر شما
  • استفاده از رنگ‌های گیاهی موقت
  • مشاوره گرفتن از یک آرایشگر حرفه‌ای

کنترل ریزش مو پس از زایمان

علاوه بر نحوه درمان ریزش مو پس از زایمان شما باید روش‌های کنترل ریزش مو پس از زایمان را نیز بلد باشید. همانطور که در بالا گفته شد، ریزش مو پس از زایمان معمول است. اما برای اکثر زنان این فقط موقتی است. ممکن است نگران این باشید که ریزش موی شما تثبیت نمی‌شود و در ماه‌های بعد از زایمان، رشد مجدد مورد انتظار را تجربه نمی‌کنید، اما این لزوماً جای نگرانی نیست. هورمون‌های زنان در زمان‌های مختلف پس از بارداری به حالت عادی برمی‌گردند.

کنترل ریزش مو پس از زایمان

کنترل ریزش مو پس از زایمان

اگر ریزش موی شما برای چندین ماه پس از بارداری ادامه پیدا کرد، باید به پزشک مراجعه کنید. زیرا این احتمال وجود دارد که نشانه بیماری دیگری باشد. واضح‌ترین توضیح برای ریزش موی طولانی مدت در زنان، طاسی با الگوی زنانه است که می‌تواند زنان 20 تا 30 ساله را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر پزشک شما مشکوک به ریزش موی ژنتیکی و دائمی باشد، ممکن است درمانی به نام ماینوکسیدیل را تجویز کند. این دارو، یک فوم یا لوسیون است که ۱ یا ۲ بار در روز به پوست سر مالیده می‌شود. همچنین یک درمان بسیار موثر برای زنان مبتلا به طاسی با الگوی زنانه است، زیرا نشان داده که ریزش مو را متوقف می کند و در اکثر زنانی که از آن استفاده می‌کنند باعث رشد مجدد موها می‌شود.

در این نحوه درمان ریزش مو پس از زایمان و کنترل آن، باید ماینوکسیدیل را هر روز به مدت 3 تا 4 ماه قبل از مشاهده هر گونه بهبودی استفاده کنید. سپس باید به طور مداوم استفاده کنید تا اطمینان حاصل شود که ریزش مو متوقف شده و رشد موهای جدید امکان پذیر است.

آیا ریزش مو پس از زایمان طبیعی است؟

بله، این مورد بسیار رایج است. زنان در دوران بارداری متوجه می‌شوند که موهایشان از بین می‌رود و در نتیجه ضخیم‌تر می‌شود. پس از زایمان، این موهای زائد در مدت کوتاهی می‌ریزند. این ریزش مو به معنای سنتی پس از زایمان نیست، فقط ریزش موهای زائد ایجاد شده در دوران بارداری است.

بنابراین این نوع از ریزش مو پس از زایمان، معمولاً نیازی به درمان ندارد. با این حال ممکن است مجبور شوید چند ماه صبر کنید تا ببینید موهایتان به حالت عادی باز می‌گردد. اگر ریزش مو ادامه داشت باید به پزشک مراجعه کنید و به دنبال نحوه درمان ریزش مو پس از زایمان باشید.

در برخی موارد، ریزش مو پس از زایمان ممکن است با ضعف بدن خانم‌ها مرتبط باشد. در این حالت شما باید نحوه درمان ریزش مو پس از زایمان را که توسط پزشک ارائه و ما در این مقاله آورده‌ایم، بلد باشید.

نحوه درمان ریزش مو پس از زایمان

به بخش اصلی این مقاله، یعنی نحوه درمان ریزش مو پس از زایمان رسیدیم. در ادامه بهترین روش‌های مورد تایید پزشکان برتر دنیا برای درمان ریزش مو پس از زایمان در اثر ضعف بدن و کمبود ویتامین را آورده‌ایم. این روش‌های درمانی عبارتند از:

۱- استفاده از شامپوهای حجم‌دهنده و نرم‌کننده

در اولین بخش از نحوه درمان ریزش مو پس از زایمان، شما باید ورتینی برای مراقبت از موهای خود داشته باشید. این روتین شامل استفاده از شامپوهای تقویت‌کننده ریشه و ساقه مو با مواد اولیه مرغوب است. این شامپوها باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

استفاده از شامپوهای حجم‌دهنده و نرم‌کننده برای درمان ریزش مو پس از زایمان

استفاده از شامپوهای حجم‌دهنده و نرم‌کننده برای درمان ریزش مو پس از زایمان

  • استفاده از شامپوهای حاوی پروتئین با خاصیت حجم دهنده
  • استفاده از نرم کننده قبل از شستشوی سر با شامپو
  • استفاده از شامپوهای مولتی ویتامین با ویتامین‌های B3، B5، C، E و ویتامین B6

در بالا ویژگی شامپوهایی که در نحوه درمان ریزش مو پس از زایمان استفاده می‌شوند، را آورده‌ایم. البته هر شامپویی که در بازار وجود دارد را نباید استفاده کنید. برخی از شامپوها نه تنها به درمان ریزش مو کمکی نمی‌کنند، بلکه باعث تضعیف ریشه و ساقه مو و افزایش ریزش مو می‌شوند. به طور کلی نکات مهم برای خرید شامپو مناسب جهت درمان ریزش مو پس از زایمان عبارتند از:

  1. از هر شامپویی با کلمه (حجم دهنده) استفاده نکنید! چون برخی از این شامپوها با داشتن مواد سنگین باعث ریزش مو می‌شوند.
  2. از نرم کننده روی تمام سر استفاده نکنید! قبل از شستشوی مو با شامپو، انتهای موهای خود را به نرم کننده آغشه کنید و بشویید.
  3. معمولا پیدا کردن نرم کننده بی ضرر و مناسب، سخت است! بنابراین حتما از متخصص پوست و مو قبل از خرید مشاوره بگیرید.

۲- مصرف مکمل‌های ویتامین پس از زایمان

پزشک شما معمولا پس از زایمان مکمل‌های ویتامین را جهت درمان ریزش مو پس از زایمان جبران ضعف بدن و ویتامین‌های از دست‌رفته، تجویز می‌کند. حتما اقدام به خرید این مکمل‌های ویتامین از داروخانه‌های معتبر کنید و آن‌ها را در سر وقت مشخص مصرف کنید.

این ویتامین‌ها به جبران ضعف بدن و رشد و تقویت مجدد موها کمک می‌کنند. البته نباید آن‌ها را جایگزین رژیم غذایی خود کنید. بلکه باید رژیم غذایی سالم خود را داشته باشید و در کنار آن اقدام به مصرف مکمل‌های ویتامین کنید.

۳- داشتن رژیم غذایی سالم

در نحوه درمان ریزش مو پس از زایمان، داشتن رژیم غذایی سالم و مقوی مهم‌ترین بخش است. هیچ چیز مانند تغذیه مناسب نمی‌تواند بدن شما را تقویت و ریزش مو را درمان کند. از این رو باید حتما یک رژیم غذایی مقوی را تحت نظر پزشک خود داشته باشید. معمولا شما باید مواد غذایی زیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

  1. ماهی برای جذب منیزیم و امگا ۳
  2. سبزیجات با برگ‌های سبز تیره جهت جذب ویتامین C و آهن
  3. تخم مرغ جهت تامین ویتامین D
  4. و بسیاری از مواد غذایی توصیه شده توسط متخصص تغذیه شما …
داشتن رژیم غذایی سالم - درمان ریزش مو پس از زایمان

داشتن رژیم غذایی سالم – درمان ریزش مو پس از زایمان

جمع بندی

ریزش مو پس از زایمان امری طبیعی و رایج است که برای اکثر مادران اتفاق می‌افتد. خوشبختانه نحوه درمان ریزش مو پس از زایمان نیز ساده و بی دردسر است. ما در این مقاله از داروخانه انصار (دکتر مریم امجدی) مهم‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های درمان ریزش مو پس از زایمان و بارداری را آورده‌ایم. با رعایت نکات و توصیه‌های گفته شده در بالا، به رشد مجدد و تقویت موهای خود کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *