📢 تمامی سفارشات (ارسال پستی) از تاریخ 14 فروردین ارسال می‌شوند.

پیشاپیش از صبر و شکیبایی شما متشکریم.

مطالب پر بازدید

علت خواب زیاد چیست؟ | نحوه اصلاح خواب

علت خواب زیاد چیست؟ | ترفندهای اصلاح خواب

شما که تا اینجا آمده‌اید، به این دلیل است که خواب طولانی و زیاد اذیتتان کرده و بر زندگیتان تاثیر منفی گذاشته است. اما نگران نباشید، فقط شما نیستید! بسیاری از جوان‌ها و نوجوان‌ها امروزه با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند و بسیار هم ضربه خورده‌اند. اما خب تا کی قرار است بخوابیم؟! پس کی زندگی کنیم؟ ما در این مقاله از داروخانه انصار به طور کامل به موضوع و بحث علت خواب زیاد و طولانی پرداختیم و تکنیک‌هایی را برای اصلاح سبک زندگی و کوتاه کردن زمان خواب آورده‌ایم.با ما همراه باشید.

علت خواب زیاد – چرا زیاد می‌خوابیم؟

مستقیم و بی اضافه گویی به موضوع اصلیمان یعنی علت خواب زیاد می‌پردازیم. همیشه مهم‌ترین اقدام برای درمان یک مشکل، شناخت دلایل آن است. به طور کلی عوامل متعددی می‌توانند در پرخوابی یا خواب زیاد و طولانی نقش داشته باشند، از عادت‌های سبک زندگی گرفته تا شرایط پزشکی زمینه‌ای. در اینجا چند علت اصلی خواب زیاد آمده است:

علت خواب زیاد چیست؟

علت خواب زیاد چیست؟

کیفیت خواب پایین:

اگر از ما بپرسید چرا زیاد می‌خوابیم؟ اولین پاسخ ما، کیفیت خواب پایین شما است.

از قضا، نداشتن خواب کافی و با کیفیت می‌تواند به میل به خواب بیش از حد در تلاش برای جبران استراحت از دست رفته منجر شود. این اغلب به دلیل اختلالات خواب مانند آپنه خواب، سندرم پاهای بی‌قرار یا بی‌خوابی رخ می‌دهد، که الگوهای خواب را مختل می‌کند و مانع از رسیدن افراد به مراحل خواب عمیق می‌شود. این یکی از مهم‌ترین موارد در علت خواب زیاد و طولانی است.

به تعبیر ساده‌تر زمانی که بدون و مغزتان خواب و استراحت کافی نداشته باشد، نیاز بیشتری به خواب پیدا می‌کند و دل کندن از تخت بسیار سخت می‌شود. بنابراین شب‌ها زودهنگام به تخت بروید تا بدنتان به خوابی که لازم دارد برسد و صبح زود با انرژی کافی از خواب بیدار شوید.

کیفیت خواب پایین

کیفیت خواب پایین

عوامل سبک زندگی:

برنامه‌های خواب نامنظم، عادت‌های نامنظم چرت زدن، تماشای بیش از حد صفحه موبایل قبل از خواب و کمبود فعالیت بدنی می‌تواند چرخه طبیعی خواب و بیداری بدن شما را مختل کند و منجر به پرخوابی شود. شاید ساده و ابتدایی به نظر برسد اما این موارد تاثیر زیادی را در علت خواب زیاد شما دارا هستند.

این عادت‌های منفی دقیقا همان چرت زدن‌های بی معنی در وسط روز و یا هنگام غروب، کار با موبایل به مدت دو ساعت قبل از خواب، تنبلی و کم فعالیتی در طول روز هستند. با داشتن این عادت‌ها دیگر نپرسید چرا زیاد می‌خوابیم؟ چرا که دلیلش خیلی واضح است.

برخی داروها:

برخی از داروها، مانند داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین‌ها و مسکن‌ها، می‌توانند باعث خواب آلودگی به عنوان یک عارضه جانبی شوند که به طور بالقوه منجر به خواب آلودگی مفرط می‌شود. این دلیل کاملا طبیعی است و شما تقصیری در آن ندارید. اما اگر علت خواب زیاد شما مصرف داروهای خواب آور است، با پزشک خود مشورت کنید و مشکلتان را مطرح کنید تا در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام دهد.

شرایط پزشکی:

در بین علت خواب زیاد و طولانی، شرایط پزشکی و سلامتی شما نیز بی تاثیر نیست. شرایط پزشکی زمینه‌ای مانند افسردگی، اضطراب، اختلالات تیروئید و درد مزمن می‌تواند به صورت خواب‌آلودگی بیش از حد ظاهر شود. علاوه بر این گاهی یک سرماخوردگی ساده و بی حالی، می‌تواند باعث خواب طولانی شما شود.

تاثیر شرایط پزشکی در خواب زیاد و طولانی

تاثیر شرایط پزشکی در خواب زیاد و طولانی

مصرف الکل و مواد:

مصرف الکل و مواد مخدر نیز می‌تواند الگوهای خواب را مختل کند و به پرخوابی کمک کند. شاید به نظر برسد که الکل و مواد به خواب راحت‌تر و بهتر شما کمک می‌کنند، اما اینطور نیست! شما با نوشیدن الکل و مصرف مواد مخدر فقط آسیب‌های جدی‌تری به سلامتی و چرخه خوابتان می‌زنید. در نتیجه صبح دیر از خواب بیدار می‌شود.

علائم خواب زیاد (پرخوابی) چیست؟

شاید با شناخت علت‌های خواب زیاد و طولانی تقریبا نصف مسئله را متوجه شدید. اما خیلی‌ها با وجود خواب زیاد، همچنان حس نمی‌کنند که زیاد می‌خوابند. اگر شما جزو آن دسته هستید، نگاهی به علائم زیر بیندازید و ببینید آیا فردی پرخواب هستید یا نه؟!

در حالی که همه افراد گاه به گاه پرخوابی را تجربه می کنند، اگر به یک اتفاق مکرر تبدیل شود و بر زندگی روزمره شما تأثیر منفی بگذارد، نگران کننده می‌شود. در اینجا علائم خواب زیاد آمده‌اند که باید مراقب آن‌ها بود:

  • تغییر در اشتها یا وزن
  • کاهش انگیزه و تعامل اجتماعی
  • سردرد، انرژی کم و مشکل در تمرکز
  • مشکل در بیدار شدن در صبح، حتی با آلارم
  • با وجود خواب کافی، در طول روز احساس خستگی و تنبلی می‌کنید.

شاید برای شما بی معنی به نظر برسند، اما هر کدام از این علائم به شدت می‌توانند بر بدخوابی و خواب زیاد و طولانی شما تاکید کنند. بنابراین در صورت داشتن هر کدام از این علائم، ادامه مقاله را بخوانید تا با ترفندها و روش اصلاح خواب آشنا شوید.

ترفندها و روش اصلاح خواب

اگر مشکوک هستید که بیش از حد می خوابید، بسیار مهم است که با یک پزشک مشورت کنید. پزشک می‌تواند عادات خواب و سابقه پزشکی شما را ارزیابی کند و آزمایشات لازم را برای رد هر گونه بیماری زمینه‌ای انجام دهد.

اما در اکثر موارد دلیل و علت خواب زیاد شما ربطی به بیماری‌های زمینه‌ای و داروهای مصرفی ندارد. این مورد به خصوص در جوان‌ها و نوجوان‌ها صادق است و دلیل خواب زیاد و طولانی و پرخوابی آن‌ها، عادت‌های منفی و ناسالم است. در اینجا چندتا از مهم‌ترین ترفندها و روش اصلاح خواب را آورده‌ایم:

ترفندها و روش اصلاح خواب

ترفندها و روش اصلاح خواب

1- بهداشت خواب را رعایت کنید.

یک برنامه خواب ثابت ایجاد کنید: برای تنظیم چرخه طبیعی خواب و بیداری بدن خود، هر روز در ساعت مشخصی، حتی در تعطیلات آخر هفته، به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید.

یک روال آرامش بخش قبل از خواب ایجاد کنید: قبل از خواب با فعالیت‌های آرام بخش مانند مطالعه، حمام آب گرم یا گوش دادن به موسیقی آرام، آرام، آرام شوید. حداقل یک ساعت قبل از خواب از فعالیت‌های تحریک کننده مانند تماشای تلویزیون یا استفاده از وسایل الکترونیکی خودداری کنید.

محیط خواب خود را بهینه کنید: مطمئن شوید اتاق خواب شما خنک، تاریک و ساکت است و برای خوابی آرام مناسب است. روی پرده‌های خاموشی، گوش گیر و تشک و بالش راحت سرمایه گذاری کنید.

چرت زدن در روز را محدود کنید: در حالی که چرت‌های کوتاه می‌تواند مفید باشد، چرت‌های بیش از حد طولانی یا در اواخر روز و هنگام غروب می‌تواند خواب شبانه شما را مختل کند.

سبک زندگی سالم را حفظ کنید: به طور منظم ورزش کنید، رژیم غذایی متعادل داشته باشید و مصرف کافئین و الکل را محدود کنید، به خصوص نزدیک به زمان خواب.

2- رسیدگی به شرایط پزشکی زمینه‌ای:

در دومین ترفند و روش اصلاح خواب به سراغ روش‌های پزشکی می‌رویم. همانطور که در بخش علت خواب زیاد در بالا هم آمده بود، یکی از دلایل خواب زیاد و طولانی، مشکلات و شرایط پزشکی و سلامتی شماست. اگر پزشک شما یک بیماری زمینه‌ای را شناسایی کند که در پرخوابی نقش دارد، درمان آن وضعیت برای بهبود کیفیت خواب شما بسیار مهم خواهد بود.

بنابراین در صورتی که بهداشت خواب را به بهترین شکل رعایت می‌کنید، اما همچنان از خواب زیاد و طولانی رنج می‌برید؛ به سرعت یک قرار ملاقات با پزشک خود تنظیم کنید و به دنبال پیدا کردن مشکل و حل آن در سریع‌ترین زمان باشید.

3- به دنبال درمان شناختی رفتاری (CBT) باشید:

در بالا هم گفتیم که مشکلات روانی مانند افسردگی و غیره نیز می‌توانند به عنوان علت خواب زیاد و طولانی باشند. اما در این صورت ترفند و روش اصلاح خواب چیست؟ پاسخ CBT یا روش درمان شناختی رفتاری است. CBT می‌تواند به طور موثر مشکلات خواب مرتبط با اضطراب، افسردگی و سایر شرایط سلامت روان را برطرف کند. اما خب CBT اصلا چیست؟

CBT یا درمان شناختی رفتاری یکی از روش‌های درمان بیماری‌های روانی است که می‌کوشد با تکیه بر ذهنیت و رفتار انسان‌ها مشکلات مختلف انسان‌ها از اضطراب و افسردگی تا انواع اختلالات شخصیتی را درمان کند.

به دنبال درمان شناختی رفتاری (CBT) باشید

به دنبال درمان شناختی رفتاری (CBT) باشید

نکات مهم اصلاح خواب

در بالا 3 تا از مهم‌ترین و موثرترین روش‌های اصلاح خواب را برای شما آوردیم. اما در کنار این روش‌ها نکاتی برای اصلاح خواب وجود دارند که باید بدانید. این نکات عبارتند از:

  • برای احساس آرامش فقط به خوابیدن متکی نباشید. (زیاد نخوابید)
  • ایجاد عادات خواب سالم به زمان نیاز دارد، بنابراین صبور باشید و با تلاش خود سازگار باشید.
  • اگر این ترفندها و روش اصلاح خواب را امتحان کرده‌اید و هنوز مشکل خواب زیاد دارید، در جستجوی راهنمایی از یک متخصص خواب تردید نکنید.
  • در ابتدا ممکن است اصلاح خواب سخت باشد، اما در طولانی مدت، تبدیل به عادت می‌شود و شما ناخودآگاه زود می‌خوابید، به مدت استاندارد و درست می‌خوابید و صبح‌ها زود بیدار می‌شوید.
  • مراقب اطلاعات آنلاین باشید! اطلاعات آنلاین زیادی در دسترس است، اما نسبت به صحت و منبع آن تحقیق کنید. به وب سایت‌های معتبر پایبند باشید و برای مشاوره شخصی، با پزشکان و متخصصان مشورت کنید.

جمع بندی

خواب زیاد یکی از مشکلات بحرانی است که جوان‌ها با آن دست و پنجه نرم‌می‌کنند. این مشکل می‌تواند در تمام زندگی این افراد تاثیرات منفی بگذارد. خوشبختانه روش‌های اصلاح خواب در این حالت به کمک می‌آیند تا مشکل خواب زیاد و طولانی درست شود.

ما در بالا علت خواب زیاد و طولانی و اینکه چرا زیاد می‌خوابیم را آوردیم. همچنین به مهم‌ترین علائم پرخوابی اشاره کردیم تا تشخیص دهید که فرد پرخوابی هستید یا خیر. در ادامه نیز به ترفندها و تکنیک‌های اصلاح خواب اشاره کردیم و مهم‌ترین آن‌ها را آوردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *