📢 تمامی سفارشات (ارسال پستی) از تاریخ 14 فروردین ارسال می‌شوند.

پیشاپیش از صبر و شکیبایی شما متشکریم.

مطالب پر بازدید

زینک پلاس چیست؟

زینک پلاس چیست؟ – صفر تا صد قرص زینک پلاس

قرص زینک پلاس یکی از قرص‌هایی‌ست که ممکن است هر کسی در زندگی با آن‌ها سر و کار داشته باشد و یا نام آن را حداقل یک بار هم که شده، شنیده باشد. اما خب قرص زینک پلاس چیست؟ یا اصلا حالا که انقدر به مصرف این زینک پلاس توصیه می‌شود؛ کارایی آن چیست؟

به تعبیر ساده، زینک پلاس یک مکمل غذایی حاوی روی (زینک)، ویتامین C و ویتامین D است. روی یا همان زینک یک ماده معدنی ضروری برای عملکرد سیستم ایمنی، رشد سلولی و بهبود زخم مهم است. در ادامه این مقاله از داروخانه انصار (دکتر مریم امجدی) با ما همراه باشید تا بدانید زینک پلاس چیست و چه کاربردها و عوارضی دارد.

زینک (روی) چیست؟

قبل از پرداختن به سوال زینک پلاس چیست؟ ابتدا قصد داریم به طور جداگانه، هر کدام از ترکیبات موجود در زینک پلاس را بررسی و خواص آن‌ها را ارائه دهیم. حفظ سلامت سیستم ایمنی، رفع گلودرد و مشکلات پوستی، مانند آکنه، جوش و همچنین برای تقسیم سلولی و حفظ سلامت مو، ناخن و پوست ضروری است. زینک یک ماده معدنی ضروری است که در بسیاری از عملکردهای مهم بدن نقش دارد، از جمله:

  • عملکرد سیستم ایمنی
  • التیام زخم
  • رشد و تقسیم سلولی
  • تولید هورمون
  • مزه و بو
  • متابولیسم

زینک (روی) همچنین برای سلامت پوست، مو و ناخن از اهمیت بالایی برخوردار است. به طوری که اکثر پزشکان پوست و مو، مکمل‌های زینک و زینک پلاس را جهت درمان مشکلات پوست و مو تجویز می‌کنند.

زینک (روی) چیست؟

زینک (روی) چیست؟

فواید زینک چیست؟

همانطور که در بالا هم گفتیم، زینک برای سلامتی عمومی بدن ضروری است و بدن شما به آن برای حفظ سلامتی و تقویت، نیاز دارد. فواید بالقوه زیادی برای سلامتی دارد. در ادامه و قبل از پرداختن به فواید زینک پلاس چیست؟، مهم‌ترین فواید روی (زینک) را آورده‌ایم، که عبارتند از:

  • کاهش التهاب
  • تقویت مو و ناخن
  • ترویج بهبود زخم
  • بهبود باروری مردان
  • بهبود سلامت پوست
  • تنظیم سطح قند خون
  • حمایت از عملکرد شناختی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش خطر و شدت عفونت
فواید زینک برای بدن

فواید زینک برای بدن

علائم کمبود روی (زینک) در بدن

بدن به زینک (روی) نیاز اساسی دارد و این نیاز را نمی‌توان نادیده گرفت. این نیاز، زمانی بیشتر احساس می‌شود که عوارض و علائم خود را در بدن شما نمایان کند. در آنجا شما احساس نیاز به یک مکمل زینک پلاس را خواهید داشت. این علائم کمبود زینک عبارتند از:

  • کاهش اشتها
  • اختلال در خواب
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • سرما خوردن مکرر و پشت سر هم
  • ابتلا به انواع عفونت‌ها بدون مقابله بدن
علائم کمبود زینک (روی) چیست؟

علائم کمبود زینک (روی) چیست؟

این‌ها حالات عادی و علائم ساده کمبود زینک در بدن هستند. در موارد شدیدتر، خطرات بیشتری احساس می‌شود. چنین حالت‌هایی، با توجه به ویژگی‌هایی که مکمل زینک پلاس دارد و آن‌ها را در بخش زینک پلاس چیست؟ در پایین آورده‌ایم، نیاز به مصرف این مکمل چند برابر می‌شود. این موارد عبارتند از:

  • ریزش مو
  • اسهال مداوم
  • ناتوانی جنسی
  • کاهش وزن بی‌دلیل
  • بلوغ جنسی دیررس
  • تاخیر در پروسه التیام زخم‌­ها
  • عیوب پوستی نظیر جوش و آکنه

ویتامین C چیست؟

از آنجایی که ویتامین C نیز یکی از مهم‌ترین موارد در ترکیبات زینک پلاس است، در ادامه به برخی از ویژگی‌های آن به طور جداگانه پرداخته‌ایم. سپس در ادامه درباره ترکیبات زینک پلاس چیست و ویژگی هر کدام در دل مکمل پرداخته‌ایم. ویتامین C یک ویتامین ضروری است که برای بسیاری از عملکردهای مهم بدن ضروری است. از جمله:

ویتامین C چیست؟

ویتامین C چیست؟

عملکرد سیستم ایمنی: ویتامین C به افزایش تولید گلبول‌های سفید و آنتی بادی‌ها و همچنین به دفاع از بدن در برابر عفونت کمک می‌کند.

محافظت آنتی اکسیدانی: ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

کلاژن سازی: ویتامین C همچنین برای تشکیل کلاژن، پروتئینی که به بهبود زخم‌ها و حفظ سلامت پوست، استخوان‌ها و غضروف‌ها کمک می‌کند، ضروری است.

همانطور که در بخش زینک پلاس چیست نیز به آن خواهیم پرداخت؛ ویتامین C یکی از مهم‌ترین ترکیبات زینک پلاس است و قرار گرفتن آن در کنار روی، می‌تواند تمامی فواید را در کنار هم برای شما داشته باشد.

ویتامین D چیست؟

ویتامین D یک ویتامین ضروری که برای بسیاری از عملکردهای مهم بدن مهم است، از جمله:

<yoastmark class=

سلامت استخوان‌ها: ویتامین D به بدن کمک می‌کند تا کلسیم و فسفر را جذب کند که برای استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری هستند.

عملکرد سیستم ایمنی: همانطور که در ابتدا درباره فواید زینک پلاس چیست، گفتیم؛ این مکمل تاثیر مستقیم و فوق‌العاده‌ای را در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. اما نه به تنهایی و با کمک گرفتن از ویتامین D.

رشد و ترمیم سلولی: علاوه بر موارد بالا، ویتامین D در رشد و ترمیم سلول نیز نقش مهمی دارد.

زینک پلاس چیست؟

باعث تسریع روند التیام زخم‌ها، تقویت قدرت باروری و بهبود بینایی می‌شود. همچنین از دیگر موارد قابل ذکر برای فواید زینک پلاس، کمک به جوانسازی و سلامت پوست می‌باشد. قرص یا کپسول زینک پلاس با توجه به نیاز و کاربرد و همچنین گروه‌های سنی مختلف، با دوزهای متفاوتی تهیه شده است.

زینک پلاس چیست؟

زینک پلاس چیست؟

در بالا مهم‌ترین ترکیبات زینک پلاس را که عبارتند از روی (زینک)، ویتامین C و ویتامین D آوردیم. همچنین پاسخ سوال اصلی این مقاله، یعنی زینک پلاس چیست را دادیم. در ادامه تمامی ترکیبات موجود در یک مکمل زینک پلاس را آورده‌ایم. این ترکیبات عبارتند از:

  • زینک
  • نیاسین
  • ویتامین C
  • ویتامین D
  • پانتوتنیک اسید
  • ویتامین B ۱۲
  • ویتامین B ۶
  • ویتامین B ۲
  • ویتامین B 1
  • فولیک اسید
  • بیوتین

فواید زینک پلاس چیست؟

و اما با دانستن تعریف علمی و ترکیبات زینک پلاس، سوال اصلی که به وجود می‌آید، این است که این ترکیبات موجود در زینک پلاس چه فوایدی را برای ما دارند؟ در ادامه به برخی از برجسته‌ترین و مهم‌ترین فواید زینک پلاس پرداختیم.

1- حفظ سلامت مو

تضعیف ریشه و ساقه مو یکی از مهم‌ترین علائم کمبود زینک در بدن است که در ادامه منجر به ریزش و خشک و مجعد شدن موهای شما می‌شود. از طرفی دیگر زینک پلاس به عنوان مکملی برای جبران کمبود زینک در بدن به شمار می‌رود. همین امر باعث شده تا حفظ سلامت موها جزو فواید زینک پلاس باشد. در بخش زینک پلاس چیست؟ هم گفتیم که در این مکمل، علاوه بر زینک (روی)، ویتامین C، ویتامین B و ویتامین D نیز وجود دارد. هر کدام از این ویتامین‌های موجود در زینک پاس نیز نقش مهمی را در حفظ و تقویت سلامت موها ایفا می‌کنند.

حفظ سلامت مو - فواید زینک پلاس

حفظ سلامت مو – فواید زینک پلاس

چندین مطالعه نتایج مثبت زینک پلاس را در مورد حفظ و بهبود سلامت مو نشان داده‌اند. زینک (روی) از رشد مو حمایت می‌کند، فولیکول‌های مو را تقویت می‌کند و ضخامت را افزایش می‌دهد. البته دقت کنید؛ همانطور که کمبود زینک می‌تواند باعث ریزش مو شود، سطوح اضافی زینک (روی) نیز می‌تواند باعث ریزش مو شود. از این رو مصرف مکمل‌های زینک پلاس فقط در حد اعتدال با توصیه‌های پزشکی موجب ایجاد نتایج مثبت است.

2- تقویت سیستم ایمنی بدن

دومیین فایده در بخش فواید زینک پلاس چیست، این است که از عملکرد سیستم ایمنی پشتیبانی می‌کند. زینک (روی) برای رشد و عملکرد سلول‌های ایمنی ضروری است. کمبود آن می‌تواند توانایی سیستم ایمنی را برای مبارزه با عفونت مختل کند. از این رو در صورتی که پزشک، دلیل عفونت و التهاب شما را، کمبود روی در بدن تشخیص دهد، ممکن است مکمل زینک پلاس را برای شما تجویز کند.

3- مبارزه با آکنه

مکمل‌های زینک پلاس اغلب برای ارتقای سلامت پوست و درمان بیماری‌های رایج پوستی مانند آکنه استفاده می‌شوند. ثابت شده است که نوعی زینک (روی) به نام سولفات روی برای کاهش علائم آکنه خفیف تا متوسط، مفید است. از این رو مکمل‌های زینک پلاس اغلب بر سایر روش‌های درمانی ترجیح داده می‌شوند، زیرا ارزان، مؤثر و با عوارض جانبی بسیار کمتری همراه هستند.

بر اساس تحقیقات یک منبع معتبر پزشکی، نه تنها افراد مبتلا به آکنه در مقایسه با افرادی که آکنه ندارند، سطح روی خونی کمتری دارند، بلکه مکمل‌های زینک پلاس نیز می‌توانند میزان متوسط برآمدگی‌های التهابی ناشی از این بیماری را کاهش دهند.

مبارزه با آکنه - فواید زینک پلاس چیست؟

مبارزه با آکنه – فواید زینک پلاس

4- ایجاد پوستی شفاف و بی چین و چروک

مطالعات نشان می‌دهند که مصرف مکمل زینک پلاس ممکن است اثرات افزوده‌ای بر سلامت پوست داشته باشد. این مکمل‌ها معمولاً شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگری هستند که ایجاد پوستی شفاف، جوان و بی چین و چروک را جزو فواید زینک پلاس قرار داده‌اند. زینک پلاس با کاهش آسیب رادیکال‌های آزاد به پوست و ساخت کلاژن، پوستی شفاف و بدون چین و چروک را برای شما به ارمغان می‌آورد.

با توجه به هوای آلوده و تابش مستقیم اشعه مضر UV، پوست ما در معرض خطرات شدید سلامتی و پیری زودرس است. از این رو مصرف زینک پلاس به عنوان مکملی برای رفع این مشکل بسیار توصیه می‌شود. عمده مصرف مکمل‌های زینک پلاس در ایران نیز به همین دلیل و برای جلوگیری از پیری زودرس و افزایش طراوت و شادابی پوست است.

5- ضد التهاب و آنتی اکسیدان

و اما در پنجمین بخش از فواید زینک پلاس چیست؟ به یکی از خاصیت‌های اساسی این مکمل می‌رسیم. زینک به عنوان یک آنتی‌اکسیدان و ضد التهاب طبیعی عمل می‌کند و می‌تواند در کاهش التهابات و حفظ سلامت شما نقش داشته باشد. البته خود زینک به تنهایی تا حدودی این کار را انجام می‌دهد. اما زمانی که روی با ویتامین C ترکیب شود، یک خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار قوی خواهد داشت. در مکمل زینک پلاس نیز ترکیب زینک (روی) و ویتامین C باعث کاهش عفونت، التهاب و استرس اکسیداتیو می‌شود.

ضد التهاب و آنتی اکسیدان

ضد التهاب و آنتی اکسیدان

6- کمک به رشد کودکان و نوجوانان

تقریبا در بسیاری از قرص‌های افزایش، حضور زینک احساس می‌شود. اما خب آیا تابحال فکر کرده‌اید برای چه؟! چون زینک یا همان روی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین عناصر برای افزایش قد، وزن و رشد بهتر کودکان و نوجوانان است. اما علاوه بر زینک، ویتامین‌های گروه B و ویتامین‌های C و D نیز نقش بسیار مهمی را در رشد کودکان ایف می‌کنند. حالا تصور کنید قرص یا شربتی وجود دارد که تمام این‌ها را در ترکیبات خود داشته باشد. بله چنین چیزی وجود دارد و نام آن قرص و یا شربت زینک پلاس است.

در بخش زینک پلاس چیست؟ هم گفتیم که یکی از فواید این مکمل افزایش اشتها است. با توجه به این خاصیت، زینک پلاس اشتهای کودک شما را افزایش داده و در ادامه آن منجر به افزایش وزن و رشد و افزایش قد سریع‌تر و بهتر کودکان و نوجوانان می‌شود. اما تا اینجا فقط خاصیت‌های جسمی زینک پلاس را گفتیم. علاوه بر افزایش وزن و قد و رشد بهتر کودک، زینک پلاس به رشد ذهنی کودک نیز کمک بسیاری می‌کند. کمبود زینک یا روی در اختلال سنتز RNA و DNA باعث اختلال در رشد ذهنی کودک می‌شود. در نتیجه اگر از ما بپرسند که فواید زینک پلاس چیست؟ قطعا، رشد ذهنی کودکان و نوجوانان را در لیستمان قرار می‌دهیم.

کمک به رشد کودکان و نوجوانان

کمک به رشد کودکان و نوجوانان

7- افزایش قدرت باروری آقایان

کمبود روی یا همان زینک و پایین بودن سطح تستوسترون در آقایان منجر به اختلال و مشکلات در باروری می‌شود. طی تحقیقات و مطالعات انجام شده با موضوع فواید زینک پلاس چیست؟ ثابت شده است که مصرف مکمل زینک پلاس در آقایان می‌تواند به افزایش قدرت باروری منجر شود. زینک پلاس با بهبود و افزایش سطح تستوسترون و اسپرم‌ها، به باروری آقایان کمک کند.

زینک پلاس مناسب کیست؟

مکمل زینک پلاس می‌تواند برای هر کسی که به دنبال بهبود سلامت و رفاه کلی خود است مفید باشد. همانطور که در بخش ویژگی‌های زینک پلاس چیست هم اشاره کردیم، این مکمل برای هر کسی مفید است. اما در این بین افرادی هستند که نیاز ضروری و حتمی به زینک پلاس دارند. به ویژه برای افرادی که:

  1. مشکلات مو یا ناخن دارند.
  2. سیستم ایمنی ضعیف دارند.
  3. مستعد ابتلا به عفونت هستند.
  4. در تلاش برای کاهش وزن هستند.
  5. سعی در بهبود باروری مردانه خود دارند.
  6. به دنبال بهبود عملکرد شناختی خود هستند.
  7. مشکلات پوستی مانند آکنه، اگزما و پسوریازیس دارند.
  8. در معرض خطر کمبود مواد مغذی هستند. مثل افرادی که از رژیم‌های غذایی محدود پیروی می‌کنند.

نحوه مصرف زینک پلاس چیست؟

زینک پلاس به شکل قرص، کپسول، شربت و قرص جوشان در داروخانه‌های سراسر کشور موجود است. دوز توصیه شده برای بزرگسالان یک کپسول یا قرص در روز است. این دوز مقدار استاندارد و رایج در نحوه مصرف زینک پلاس است. اما خب ممکن است پزشک شما، با توجه به آزمایشات و بررسی‌های انجام گرفته، این دوز را تغییر دهد.

نحوه مصرف زینک پلاس چیست؟

نحوه مصرف زینک پلاس چیست؟

از آنجایی که قرص و کپسول برای کودکان تجویز نمی‌شود، کودک شما ممکن است نیاز به استفاده از شربت و یا قرص جوشان داشته باشد. دوز توصیه شده ثرص جوشان برای کودکان یک عدد و یا نصف آن در روز است. اما در مورد شربت این امر متفاوت است. یعنی مصرف شربت توسط کودکان در نحوه مصرف زینک پلاس چیست؟ متغیر و به شکل زیر است:

  • ۲ تا ۴ سال: روزانه ۱ قاشق چایخوری
  • ۴ تا ۸ سال: روزانه ۱ قاشق مرباخوری
  • ۸ تا ۱۲ سال: روزانه ۲ قاشق مرباخوری

نکته!: به این راهنما اکتفا نکنید و حتما در مورد میزان و دوز مصرف زینک پلاس برای خود و کودک خود از پزشک متخصص خود کمک بگیرید.

بهترین زمان مصرف زینک پلاس

حتما تا اینجای مقاله قانع شده‌اید که زینک پلاس برای شما فواید زیادی به همراه دارد. اما خب قطعا سوالی که برایتان پیش می‌آید این است که بهترین زمان برای مصرف زینک پلاس چیست؟

بهترین زمان برای مصرف زینک پلاس 1 ساعت قبل از غذا و یا 2 ساعت بعد از غذا است. تحقیقات نشان داده است که هر قرص و مکملی در زمانی از روز و یا شب، واکنش بهتر و مثبت‌تری نشان می‌دهد. برای زینک پلاس نیز این مقوله صادق است.

اما خب در بعضی موارد، افرادی که با مشکلات معده مواجه هستند، ممکن است نتوانند در زمان ذکر شده قرص را مصرف کنند. در این صورت با پزشک مشورت کنید تا بهترین زمان مصرف زینک پلاس را بر اساس شرایط‌تان پیشنهاد دهد. همچنین در خصوص اینکه چقدر و تا چه زمانی زینک پلاس مصرف کنید، با پزشک مشورت کنید.

عوارض جانبی زینک پلاس چیست؟

زینک پلاس به طور کلی برای اکثر افراد بی خطر است. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که روی (زینک) اگر در دوزهای بالا مصرف شود می‌تواند عوارض جانبی مانند حالت تهوع، استفراغ و اسهال ایجاد کند. ویتامین C که در ترکیبات زینک پلاس موجود است، همچنین در صورت مصرف زیاد می‌تواند عوارض جانبی مانند ناراحتی معده و اسهال ایجاد کند.

در بالا رایج‌ترین عوارض زینک پلاس را آوردیم. اما علاوه بر این عوارض، ممکن است با عوارض جانبی دیگری روبرو شوید. پس سوال پیش می‌آید که سایر عوارض جانبی زینک پلاس چیست؟ آن‌ها عبارتند از:

  • اسهال
  • سردرد
  • درد معده
  • تپش قلب
  • تکرر ادرار
  • خواب آلودگی
  • اختلال در خواب
  • حالت تهوع و استفراغ
  • کاهش سطح ایمنی بدن

تداخل دارویی زینک پلاس چیست؟

زینک پلاس همچنین ممکن است با یکسری از داروهای شما تداخل داشته باشد. به عنوان مثال، روی (زینک) می‌تواند در جذب برخی آنتی بیوتیک‌ها اختلال ایجاد کند. اگر دارویی مصرف می‌کنید، حتما قبل از مصرف زینک پلاس با پزشک خود صحبت کنید.

همانطور که در بخش زینک پلاس چیست هم گفتیم، به این راهنما اکتفا نکنید و با پزشک خود قبل از مصرف زینک پلاس مشورت کنید.

در آخر

زینک پلاس یک مکمل غذایی است که حاوی روی (زینک)، ویتامین C، ویتامین D و … است. این مکمل همچنین دارای تعدادی فواید بالقوه برای سلامتی، از جمله تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سلامت پوست، قوی‌تر شدن موها و ناخن‌ها، بهبود زخم‌ها، بهبود سلامت استخوان‌ها است و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد.

ما در این مقاله از داروخانه انصار به پاسخ سوال زینک پلاس چیست پرداختیم و گفتیم که به طور کلی برای اکثر افراد بی خطر است. با این حال، مهم است که قبل از مصرف هر گونه مکمل جدید، با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر شرایط بهداشتی زمینه‌ای دارید یا در حال مصرف داروهایی هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *