📢 تمامی سفارشات (ارسال پستی) از تاریخ 14 فروردین ارسال می‌شوند.

پیشاپیش از صبر و شکیبایی شما متشکریم.

مطالب پر بازدید

تفاوت سردرد و میگرن

تفاوت سردرد و میگرن چیست؟ | نحوه تشخیص

یکی از بدترین دردهایی که هر فردی ممکن است در زندگی‌اش تجربه کرده باشد، درد در ناحیه سر است. این درد به طرز عجیبی به عملکرد تمام بدن تاثیر می‌گذارد. فعالیت‌های شما را مختل می‌کند و تمرکزتان را به کل از بین می‌برد. به حدی می‌رسید که حاضرید هر کاری را برای کم‌تر شدن درد بکنید. اما خب اولین قدم برای درمان، شناسایی و تشخیص است. به قولی: “تشخیص مهم‌تر از درمان است.” درد در ناحیه سر می‌تواند در اثر عوال مختلفی باشد. دوتا از رایج‌ترین عوامل سردرد عادی و میگرن نام دارند. ما در این مقاله از داروخانه انصار (دکتر مریم امجدی)، تفاوت‌های سردرد و میگرن را برای شما آورده‌ایم. در ادامه همراه ما باشید.

تفاوت سردرد و میگرن چیست؟

همانطور که گفته شد، سردرد می‌تواند ناشی از عوامل مختلف بسیار زیادی باشد. یکی از ساده‌ترین این عوامل، وارد شدن ضربه به سر است. اما میگرن می‌تواند بدون عامل بیرون رخ دهد و باعث ایجاد درد شدید در ناحیه سر شود. در ادامه تفاوت سردرد و میگرن را به طور کامل بررسی کرده‌ایم. سردرد یک بیماری شایع است که می‌تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. سردردها می‌توانند از خفیف و نادر تا شدید و ناتوان کننده متغیر باشند. در حالی که سردرد می‌تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود، اغلب آن‌ها را با میگرن، که یک نوع شدیدتر از اختلال سردرد است؛ اشتباه می‌گیرند. درک تفاوت سردرد و میگرن برای تشخیص، درمان و مدیریت صحیح بسیار مهم است.

تفاوت سردرد و میگرن چیست؟

تفاوت سردرد و میگرن چیست؟

تفاوت سردرد و میگرن: تعریف آن‌ها

اولین تفاوت که یکی از مهم‌ترین‌ها در بین تفاوت سردرد و میگرن است، تفاوت در تعریف هر کدام از این‌هاست. در ادامه و اولین بخش از تفاوت‌های سردرد و میگرن به ارائه تعریف هر کدام به صورت جداگانه پرداخته‌ایم.

سردرد:

سردرد به طور کلی به عنوان درد یا ناراحتی در سر یا پوست سر تعریف می‌شود. آن‌ها می‌توانند توسط عوامل مختلفی از جمله استرس، تنش عضلانی، کم آبی بدن، خواب ضعیف و برخی داروها ایجاد شوند. سردردها را می‌توان به چندین نوع طبقه بندی کرد، از جمله سردرد تنشی، سردرد سینوسی، سردرد خوشه‌ای و میگرن.

میگرن:

میگرن یک اختلال عصبی است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. معمولا هم با درد شدید و ضربان دار در یک یا هر دو طرف سر نمایان می‌شود که اغلب با علائم دیگری مانند تهوع، استفراغ، حساسیت به نور و صدا و هاله، یک اختلال بینایی که قبل از سردرد است، همراه است. میگرن می‌تواند ناتوان کننده باشد و باعث اختلال قابل توجهی در فعالیت‌های روزانه و کیفیت زندگی شود. معمولا افراد در تجربه خود از تفاوت سردرد و میگرن، درد میگرن را شدیدتر می‌دانند.

تفاوت سردرد و میگرن: علائم و عوامل

اساسی‌ترین و پایه‌ترین تفاوت سردرد و میگرن دقیقا در علائم و عوامل بروز آن‌هاست. در ادامه این موارد را در سردرد و میگرن به صورت مقایسه آورده‌ایم.

سردرد:

وقتی صحبت از سردرد به میان می‌آید، افراد معمولاً علائم مشابهی را تجربه می‌کنند که اغلب می‌تواند به کم‌آبی بدن، حذف وعده‌های غذایی، نوشیدن بیش از حد الکل، کمبود خواب، آسیب دیدگی و وضعیت بدنی نامناسب نسبت داده شود.

انواع سردرد

انواع سردرد

در ادامه تفاوت سردرد و میگرن، باید ذکر کرد که علائم سردرد فقط به صورت دردهایی خفیف و یا شدید در نواحی مختلف سر است. یعنی کل آزاری که سردرد عادی برای شما دارد، تحمل درد است.

انواع سردردهای عادی عبارتند از:

سردردهای تنشی: این‌ها شایع ترین نوع سردرد در بین بزرگسالان و نوجوانان هستند. این سردردها درد خفیف تا متوسط ایجاد می‌کنند و به مرور زمان می‌آیند و می‌روند و معمولا علائم دیگری ندارند.

سردردهای خوشه‌ای: سردردهای خوشه‌ای نادر هستند، اما برای افرادی که با آن‌ها زندگی می‌کنند می‌توانند یک وضعیت بسیار جدی و ویرانگر باشند. آن‌ها معمولا بدون هشدار ظاهر می‌شوند و درد می‌تواند بسیار شدید باشد. اغلب مانند درد سوزشی یا سوراخ کننده در پشت یا اطراف چشم، شقیقه و گاهی اوقات صورت احساس می شود.

سردرد خوشه‌ای

سردرد خوشه‌ای

در هر دو نوع سردرد عادی، تنها علائم مشاهده شده، سردرد در ناحیه سر و اطراف چشمان است. اما در میگرن اینگونه نیست. این هم یکی دیگر از تفاوت سردرد و میگرن!

میگرن:

با این حال، میگرن با سردردهای شدید همراه است. اغلب هم به عنوان درد تپنده و ضربان دار توصیف می‌شود. میگرن می‌تواند از 4 ساعت تا 3 روز با توجه به شدت میگرن، دوام بیاورد.

میگرن چیست؟

میگرن چیست؟

تفاوت سردرد و میگرن در اینجا مشخص می‌شود. چرا که در میگرن، سردرد تنها علائم آن نیست. بلکه علائمی مانند علائم زیر نیز در اثر میگرن به وجود می‌آیند.

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • افزایش حساسیت به نور یا صدا
  • اختلالات بینایی (بعضی مواقع)

با این حال، باید توجه داشته باشید، همه افراد هنگام ابتلا به میگرن، همه علائم بالا را تجربه نمی‌کنند. در واقع، برخی از افراد سردرد نخواهند داشت، اما علائم دیگر را خواهند داشت. دقیقا همین مورد اساسی‌ترین تفاوت سردرد و میگرن است. چرا که شما در میگرن ممکن است به هیچ وجه سردرد را تجرب نکنیدو فقط باقی علائم آن در شما ظاهر شوند.

توجه!: از هر 3 میگرن یکی به دلیل استرس یا کم خوابی ایجاد می‌­شود.

تفاوت سردرد و میگرن: نحوه درمان

سردرد:

  • همه ما هر از گاهی دچار سردرد می‌شویم. درمان آن‌ها عمدتاً با مسکن‌های بدون نسخه آسان است، بنابراین مهم است که مطمئن شوید مسکن‌های مناسب را در صورت نیاز در اختیار دارید. برای مثال یکی از این مسکن‌ها ژلوفن است. البته در صورتی که سردردتان شدید بود و قصد مصرف مسکن قوی‌تری داشنید، حتما با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید.

<yoastmark class=

  • یکی دیگر از روش‌هایی که اکثرا برای درمان سردرد جواب می‌دهد، خوابیدن برای مدتی کوتاه است. اکثر افراد خوابیدن در مکانی ساکت و بی سر و صدا را بسیار در درمان سردرد موثر می‌دانند. اما خب در تفاوت سردرد و میگرن باید گفت که در میگرن خواب ممکن است مفید نباشد.
  • قرار دادن کیسه‌های سرد روی سر و اطمینان از نوشیدن آب کافی نیز ممکن است کمک کند.

<yoastmark class=

علائم دیگر معمولاً عبارتند از:

  • چشم قرمز یا آبریزش
  • افتادگی و تورم در یک پلک
  • یک مردمک کوچکتر در یک چشم
  • صورت عرق کرده
  • مسدود شدن یا آبریزش بینی

این حملات می‌توانند بین 15 دقیقه تا سه ساعت طول بکشند و بین یک تا هشت بار در روز رخ می‌دهند.

میگرن:

اگر تشخیص میگرن برای شما داده شود، ممکن است با Imigran Recovery که فقط در داروخانه‌ها یا محصولات نسخه‌ای مشابه در دسترس است، تسکین پیدا کنید. رگ‌های خونی که باعث ایجاد درد در هنگام میگرن می‌شوند و این محصولات می‌توانند این درد را در اثر میگرن کنترل کنند.

اگر با میگرن احساس بیماری می‌کنید، می‌توانید مسکنی را امتحان کنید که حاوی یک داروی ضد بیماری است، مانند میگرالو صورتی. همانطور که در بالا و در بخش تفاوت سردرد و میگرن گفتیم، میگرن عوارض مختلفی دارد که خیلی‌ها حتی مربوط به سردرد هم نیستند. این حس بیماری دقیقا چنین موردی است.

تفاوت سردرد و میگرن را می‌توانید حتی در نحوه درمان آن‌ها به وضوح مشاهده کنید. به طور کلی روش‌های درمان میگرن عبارتند از:

  • نوشیدنی‌هایی که حاوی کافئین، همراه با الکل، یا برخی از غذاهای خاص مانند مرکبات ، همگی می‌توانند محرک باشند. علاوه بر این، زمان خوردن غذا، از دست دادن وعده‌های غذایی یا تأخیر در داشتن وعده‌های غذایی منظم نیز ممکن است علت باشد.
  • فراموش نکنید، کم آبی بدن نیز می‌تواند باعث سردرد و میگرن شود. بنابراین مطمئن شوید که در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید.
  • استرس همچنین یک محرک رایج که ممکن است تجربه کنید. متأسفانه، ما لزوماً نمی‌توانیم از استرس اجتناب کنیم، بنابراین در اینجا چند پیشنهاد برای کمک به کاهش سطح استرس وجود دارد:

1- قبل از رفتن به رختخواب، مطمئن شوید که همه تلفن‌ها، تبلت‌ها یا لپ‌تاپ‌هایتان خاموش هستند تا به ذهنتان زمان استراحت بدهید.

2- کار را در محل کار خود ادامه دهید، وسوسه نشوید که ساعت‌های طولانی تا عصر کار کنید.

3- مدیتیشن ذهنی می‌تواند به شما کمک کند تا آرامش داشته باشید و توجه خود را از افکار مضطرب یا تمرکز بر درد خود دور کنید.

4- داشتن استراحت یا تعطیلات منظم به شما کمک می‌کند تا از استرس و فشارهای زندگی روزمره دور شوید.

بنابراین می‌توان گفت که تفاوت سردرد و میگرن در نحوه درمان بسیار متفاوت است. چرا که شما برای درمان سردرد ساده، خوردن یک قرص مسکن کافی است. اما در مورد میگرن چنین چیزی وجود ندارد.

تفاوت اصلی سردرد و میگرن

تفاوت اصلی سردرد و میگرن

 

تفاوت اصلی سردرد و میگرن

در بالا 3 تا از مهم‌ترین تفاوت‌های میگرن و سردرد را که مورد توجه هستند، آوردیم. در ادامه نگاهی کلی و جزئی را همزمان به تفاوت سردرد و میگرن کردیم و این تفاوت‌ها را به همراه توضیح مختصر آن‌ها به صورت لیست آوردیم. با وجود اینکه که سردرد و میگرن علائم مشترک سر درد را دارند، چندین تمایز کلیدی وجود دارد که آن‌ها را متمایز می‌کند:

  • شدت درد: میگرن معمولاً شدیدتر و ناتوان کننده‌تر از سردرد است. در میگرن درد می‌تواند آنقدر شدید باشد که افراد را از انجام فعالیت‌های روزانه باز دارد.
  • مدت زمان: سردرد معمولاً چند ساعت طول می‌کشد، در حالی که میگرن می‌تواند چندین روز یا حتی هفته‌ها ادامه یابد.
  • علائم مرتبط: میگرن اغلب با علائم مختلف دیگری مانند تهوع، استفراغ، حساسیت به نور و صدا و هاله همراه است. سردرد معمولاً این علائم مرتبط را ندارد.
  • عوامل محرک: میگرن می‌تواند توسط عوامل مختلفی از جمله تغییرات هورمونی، استرس، برخی غذاها و عوامل محیطی ایجاد شود. سردرد اغلب توسط عوامل کمتر خاص مانند استرس، خستگی و وضعیت نامناسب بدن و سر ایجاد می‌شود.
  • تأثیر بر زندگی روزمره: میگرن می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر زندگی روزمره داشته باشد، کار، مدرسه و فعالیت‌های اجتماعی را مختل کند. سردرد به طور معمول کمتر مخرب است، اگرچه هنوز هم می‌تواند باعث ناراحتی و ناراحتی شود.
  • درمان: و آخرین تفاوت سردرد و میگرن که در بالا هم به آن اشاره کردیم، نحوه درمان آن‌هاست. درمان سردرد و میگرن بسته به نوع و شدت سردرد متفاوت است. مسکن‌های بدون نسخه ممکن است برای برخی از سردردها کافی باشند، در حالی که میگرن ممکن است به داروهای تجویزی یا درمان‌های پیشگیرانه نیاز داشته باشد.

موارد حائز اهمیت

در بعضی مواقع سردرد ممکن است ناشی از مواردی دیگر باشد. در اینجا شما باید احتیاط کنید و خودسرانه اقدام به تشخیص دلیل سردرد خود نکنید. چرا که ممکن است نه سردرد معمولی باشد و نه میگرن. به طور کلی در هر یک از شرایط زیر، اقدامات گفته شده را انجام دهید.

با داروساز خود صحبت کنید اگر:

  • سردرد شما در عرض یک روز به مسکن‌ها پاسخ نمی‌دهد.
  • شما مرتب و مستمر سردرد می‌گیرید.
  • درد شدید است.

به دنبال کمک فوری پزشکی باشید اگر:

  • ناگهان سردرد شدید می‌گیرید.
  • سردرد شما به دنبال ضربه به سر ایجاد می‌شود.
  • علائم دیگری مانند بثورات پوستی یا درجه حرارت بالا دارید.

در آخر

ما در این مقاله از داروخانه انصار به تفاوت سردرد و میگرن پرداختیم و مهم‌ترین عوارض و علائم هر کدام + نحوه درمان هر کدام به طور جداگانه را گفتیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و جواب سوالات خود را درباره میگرن و سردرد گرفته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *