📢 تمامی سفارشات (ارسال پستی) از تاریخ 14 فروردین ارسال می‌شوند.

پیشاپیش از صبر و شکیبایی شما متشکریم.

مطالب پر بازدید

بهترین شیر برای نوزاد

بهترین شیر برای نوزاد چیست؟ | رشد استاندارد نوزاد

تغذیه مناسب نوزاد به خصوص در چند ماه اول تولد، امری بسیار مهم است. قطعا هر مادری قبل از تولد نوزاد، تغذیه نوزاد خود را بر اساس شیر مادر برنامه ریزی کند. اما خب همیشه آنطور که برنامه ریزی می‌کنید، پیش نمی‌رود. در مواقعی مجبور خواهید شد تا به جای شیر مادر، از شیر خشک استفاده کنید. از این رو ما در این مقاله از داروخانه انصار راهنمایی کامل درباره بهترین شیر برای نوزاد جهت رشد کامل، آورده‌ایم.

اگر قصد دارید به نوز اد خود شیر خشک بدهید، برای راهنمای تغذیه و شناخت بهترین شیر نوزاد ادامه مطلب را بخوانید.

شیر مادر یا شیر خشک؟!

قطعا یکی از سوالاتی که در همین ابتدای کار و قبل از شناخت بهترین شیر برای نوزاد برای شما پیش می‌آید این است که: شیر مادر بهتر است یا شیر خشک؟!

سازمان خدمات سلامت ملی NHS توصیه می‌کند که شیر مادر بهترین گزینه برای تغذیه نوزاد است. شیر مادر به طور غریزی کاملاً برای نوزاد شما طراحی و به محافظت از او در برابر بیماری و عفونت کمک می‌کند. تغذیه با شیر مادر همچنین برخی از فواید سلامتی را برای مادران به همراه دارد. از جمله ای فواید کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها است.

شیر مادر یا شیر خشک؟

شیر مادر یا شیر خشک؟

با در نظر گرفتن همه این موارد، توصیه می‌شود که مادران در شش ماه اول زندگی به نوزادان خود فقط شیر مادر بدهند. اما همانطور که در بالا هم گفته شد، تحت برخی شرایط، مجبور به تغذیه نوزاد خود با شیر خشک خواهید شد. همین هم باعث شد تا ما در این مقاله به معرفی بهترین شیر برای نوزاد که اکثر فواید شیر مادر را به نوزاد منتقل می‌کند به شما معرفی کنیم.

تغذیه نوزاد با شیر خشک

ممکن است شیردهی با شیر مادر از بدو تولد برای شما مناسب نباشد. اگر چنین است، تغذیه نوزاد با شیر خشک یک گزینه ایمن و مطمئن است. شیر خشک فواید شیر مادر را ندارد، اما همچنان کودک شما را تغذیه می‌کند.

اگر از بهترین شیر برای نوزاد خود استفاده می‌کنید، می‌توانید آن را تا زمانی که به یک کودک کامل تبدیل شود به او بدهید. به طور معمول، پس از این مرحله نباید به کودک خود شیر خشک بدهید، مگر اینکه توسط یک متخصص پزشکی به شما توصیه شده.

شیردهی به نوزاد با شیر خشک

شیردهی به نوزاد با شیر خشک

بهترین شیر برای نوزاد

اگر قصد دارید از بدو تولد به کودک خود شیرخشک بدهید، همیشه به دنبال شیرخشک اول نوزاد باشید. شیر خشک ۱ نوزاد برای نوزادان تازه متولد شده طراحی شده است، اما می‌توانید آن را تا زمانی که فرزندتان ۶ ماهه شود به او بدهید. این شیر بهترین شیر برای نوزاد تا ۶ ماهگی است و بر اساس پروتئین آب پنیر از شیر گاو است. همچنین هضم آن برای نوزادان از بدو تولد تا ۶ ماهگی نسبت به سایر انواع پروتئین شیر گاو آسان‌تر است.

انواع دیگر شیر نوزاد، مانند شیر خشک یا شیر خشک سویا، برای نوزادان جدید مناسب نیستند. اما بعد از ۶ ماهگی از آن برای تغذیه نوزاد استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که انواع مختلف شیر خشک کاملاً شبیه به هم هستند. بنابراین هنگام انتخاب بهترین شیر برای نوزاد، اطمینان حاصل کنید که برچسب آن را به دقت بخوانید.

شیر خشک برای نوزاد

شیر خشک برای نوزاد

بهترین شیر برای نوزاد تازه متولد شده

در ادامه مهم‌ترین فاکتورهایی را که باید در انتخاب بهترین شیر خشک برای نوزاد تازه متولد شده خود مدنظر داشته باشید، آورده‌ایم. این فاکتورها عبارتند از:

شیر ۱ نوزاد

شیر خشک نوزاد شماره‌بندی مختلفی دارد. هر کدام از این شماره‌ها برای یک رده سنی استفاده می‌شود. شما برای انتخاب بهترین شیر برای نوزاد باید به این شماره‌ها دقت کنید.

شیر ۱ بر پایه شیر گاو است و به طور ویژه برای تغذیه نوزادان از بدو تولد طراحی شده است. این ظرف شیر معمولاً باید بر روی برچسب آن عبارت «شیر اول نوزاد» و یا «از بدو تولد» نوشته باشد. بسیاری از برندهای مختلف شیر خشک ۱ نوزاد را تولید می‌کنند؛ از جمله برندهای نان، نیدو و آپتامیل.

فرمولاسیون ضد رفلاکس

اگر کودک شما رفلاکس زیادی دارد، به طوری که پس از تغذیه شیر بالا می‌آورد، با پزشک عمومی یا مامایی صحبت کنید.

در این حالت بهترین شیر برای نوزاد، شیر خشک ضد رفلاکس است. این یک شیرخشک غلیظ شده است تا به کودک شما کمک کند شیر را در معده خود نگه دارد. این شیر خشک نباید بدون مشورت با یک متخصص پزشکی به نوزاد داده شود.

شیر فاقد لاکتوز

اگر فکر می‌کنید کودک شما به لاکتوز حساسیت دارد، باید با پزشک عمومی یا مامایی صحبت کنید. تحت نظر پزشک، شما باید نوزاد خود را با شیر خشک بدون لاکتوز تغذیه کنید. این بهترین شیر خشک برای نوزاد با حساسیت به لاکتوز است. عدم تحمل لاکتوز در نوزادان نادر است. اما بطور کلی علائم  آن شامل اسهال، باد و نفخ است.

!نکته: شیر خشک سویا جایگزین مناسبی برای نوزادان زیر شش ماه که عدم تحمل لاکتوز دارند نیست.

شیر خشک فاقد لاکتوز

شیر خشک فاقد لاکتوز

شیر با فرمولاسیون ضد حساسیت

اگر فکر می‌کنید کودک شما به شیر گاو حساسیت دارد، باید با پزشک عمومی یا مامایی صحبت کنید. آن‌ها باید بتوانند یک فرمول ضد حساسیت حاوی پروتئین‌های شیر گاو که به طور کامل تجزیه شده یا “هیدرولیز شده” را تجویز کنند. در این شکل، پروتئین‌ها برای نوزاد شما بی خطر هستند.

فرمول ضد حساسیت با فرمول Comfort متفاوت است؛ که به هضم غذا کمک و از قولنج و یبوست جلوگیری می‌کند. فرمول Comfort حاوی پروتئین‌های نیمه هیدرولیز شیر گاو است، در حالی که فرمول ضد حساسیت حاوی پروتئین‌های شیر گاو کاملاً هیدرولیز شده است. بنابراین اگر کودک شما به شیر گاو حساسیت دارد، بهترین شیر برای نوزاد شما در این حالت، شیر خشک با فرمولاسیون ضد حساسیت است. البته با مصرف تحت نظر پزشک!

بهترین شیر خشک برای نوزاد بزرگ‌تر

نوزادان را می‌توان با شیر ۱ تا زمانی که ۶ ماهه شوند، تغذیه کرد. اگر از بدو تولد به نوزاد خود شیر خشک داده‌اید، می‌توانید همان شیر را به او بدهید.

بسیاری از مارک‌ها شیر خشک را که برای نوزادان بزرگتر طراحی شده، ارائه می‌دهند. این نوع شیر کودک برای نوزادان زیر شش ماه مناسب نیست و تصور نمی‌شود فواید بیشتری نسبت به شیر نوزاد ۱ داشته باشد. شیر سویا را می‌توان به نوزادان بزرگتر از شش ماه داد، اما ابتدا باید توسط یک متخصص پزشکی تایید شود.

شیر ممنوع برای نوزاد!

همانطور که بهترین شیر برای نوزاد وجود دارد؛ شیرهایی نیز وجود دارند که باید از تغذیه نوزاد خود با آن‌ها خودداری کنید. اگر نوزاد شما زیر یک سال سن دارد، از تغذیه او با این شیرها اجتناب کنید:

  • شیر غلیظ یا تبخیری
  • شیر خشک کامل
  • شیر مایع گاو، بز یا گوسفند
  • شیر برنج، جو یا بادام

در آخر

شیر مادر قطعاً بهترین انتخاب برای تغذیه نوزادان و رشد و نمو کامل آن‌ها است. اما خب تحت شرایطی ممکن است مجبور شوید تغذیه نوزاد خود را از بدو تولد با شیر خشک انجام دهید. در این شرایط باید در انتخاب بهترین شیر برای نوزاد دقت به خرج دهید. چرا که تغذیه کودک در ماه‌های ابتدایی رابطه مستقیمی با رشدش دارد.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده‌اید و برای شما مفید واقع شده است. لطفا سوالات خود را درباره تغذیه نوزادان و شیردهی از متخصصین ما در داروخانه انصار را، در باکس دیدگاه‌ها که در انتهای همین مقاله قرار دارد، بنویسید. در سریع‌ترین زمان به سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *