📢 تمامی سفارشات (ارسال پستی) از تاریخ 14 فروردین ارسال می‌شوند.

پیشاپیش از صبر و شکیبایی شما متشکریم.

مطالب پر بازدید

اثرات سیگار بر جنین در دوران بارداری

اثرات سیگار بر جنین در دوران بارداری | هشدار برای نوزاد!

بارداری دوران سخت و طاقت فرسایی است. بله! هیچ شکی در این نیست. چرا که هر حرکت و فعالیت چه درست و غلط از سوی مادر، می‌تواند بر نوزاد تاثیر بگذارد. از این رو پزشکان بزرگ در دنیا، توصیه‌های بسیاری را برای مراقبت از مادر و جنین در بارداری ارائه می‌دهند. ما در این مقاله از داروخانه انصار به یکی از عادت‌های اشتباهی که بسیاری از مادران در هنگام بارداری به آن رو می‌آورند، پرداخته‌ایم. در ادامه درباره اثرات سیگار بر جنین در دوران بارداری پرداخته‌ایم.

اثرات سیگار بر جنین خوب یا بد؟

احتمالا برای شما سوال پیش آمده که اصلا آیا سیگار در بارداری بر جنین تاثر می‌گذارد یا خیر؟ یا اینکه آیا حالا که باردار هستید باید سیگار را ترک کنید یا خیر؟

اثرات سیگار بر جنین

اثرات سیگار بر جنین

نحوه مراقبت از خود در دوران بارداری انتخاب شماست، اما یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای خود و نوزادتان انجام دهید، ترک سیگار است. سیگار کشیدن در دوران بارداری نه تنها برای شما مضر است بلکه برای جنین نیز مضر است. پزشک عمومی و مامایی شما روش‌هایی را که می‌توانید به بهترین شکل از بارداری خود حمایت کنید و همچنین مواردی که ممکن است بخواهید از آن‌ها اجتناب کنید را برای شما توضیح خواهند داد.

مهم است که از اثرات سیگار بر جنین در دوران بارداری آگاه باشید تا بتوانید انتخاب مناسبی برای خانواده خود داشته باشید.

اثرات سیگار بر جنین

سیگار کشیدن در طول بارداری یکی از عوامل خطرناک و تهدید کننده برای سلامت جنین است. برخی زنان ممکن است نتوانند قبل از بارداری از سیگار دست بکشند، اما زمانی که می‌فهمند باردار هستند، عمدتا تلاش می‌کنند تا رفتار خود را تغییر دهند. با این حال، مشکلات مختلفی که مرتبط با سیگار کشیدن در حاملگی می‌باشد، باورنکردنی است. ما در این مقاله با آوردن اثرات سیگار بر جنین و مادر در دوران بارداری، سعی کردیم تا انگیزه‌ای در مادران باردار، برای ترک هر چه سریع‌تر سیگار ایجاد کنیم.

همانطور که گفتیم، ترک سیگار در بارداری بسیار خوب است. هم به سلامتی مادر و هم نوزاد کمک بسیاری می‌کند. یعنی اگر نمی‌توانید سیگار را به کل ترک کنید، لا اقل آن را در دوران بارداری ترک کنید. چرا که اثرات سیگار بر جنین مضر و زیان‌بار هستند. سیگار کشیدن در دوران بارداری می‌تواند عوارضی ایجاد کند و خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش دهد:

  • سقط جنین
  • بارداری خارج از رحم
  • مرده زایی یا ناخوشی جدی نوزاد پس از تولد
  • ناهنجاری‌هایی مانند نقص چهره یا مشکلات در رشد نوزاد
  • مشکلات سلامتی احتمالی با افزایش سن
  • تولد زودرس
  • خونریزی در چند ماه آخر بارداری به دلیل جدا شدن زودهنگام جفت از رحم
  • وزن کم نوزاد هنگام تولد

<yoastmark class=

همه این‌ها اثرات سیگار بر جنین در دوران بارداری هستند که می‌توانند واقعا ترسناک به نظر برسند. اگر در دوران بارداری سیگار بکشید، ممکن است این اثرات ایجاد شوند. به همین دلیل مهم است که در دوران بارداری سیگار را ترک کنید تا مطمئن شوید که کودک شما تا آنجا که می‌تواند سالم به دنیا می‌آید.

ترک سیگار همچنین به حمایت از کودک شما پس از تولد کمک می‌کند، زیرا کودکانی که والدین آن‌ها سیگار می‌کشند احتمال بیشتری دارد که سایر بیماری‌ها مانند آسم را تجربه کنند.

اثرات سیگار در آینده نوزاد

در بالا به طور کامل به اثرات سیگار بر جنین پرداختیم. اما خب این ضررهای سیگار تا همینجا به پایان نمی‌رسد. چرا که حتی اگر نوزاد شما از این اثرات مضر در دوران بارداری متضرر نشود، باز هم می‌تواند در زندگی از مشکلات سلامتی رنج ببرد. آسم، چاقی، اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD) و حتی سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) مشکلاتی هستند که کودکی که از مادری سیگاری متولد می‌شود به طور بالقوه می‌تواند با آن مواجه شود.

البته سیگار کشیدن در دوران باداری منشا اصلی مواردی که در بالا ذکر کردیم، نیست. اما خب مضرات سیگار به عنوان کمک کننده‌ای برای بروز این مشکلات سلامتی در آینده برای فرد است. از این جهت، ترک سیگار در دوران بارداری یکی از کارهای مثبتی است که باید افراد سیگاری را بر آن تشویق کنیم.

نحوه اثرگذاری سیگار بر جنین

سیگار حاوی بیش از 4000 ماده شیمیایی است که می‌تواند به شما و جنین شما آسیب برساند. همین مواد شیمایی موجود در سیگار باعث ایجاد اثرات سیگار بر جنین در دوران بارداری می‌شوند.

نحوه اثرگذاری سیگار بر جنین

نحوه اثرگذاری سیگار بر جنین

سیگار کشیدن در دوران بارداری، اکسیژن رسانی به جنین را محدود می‌کند که برای رشد سالم به آن نیاز دارد. مقدار کمتری از اکسیژن و گازهای مضر ایجاد شده در اثر سیگار کشیدن به جنین شما منتقل می‌شود. به این معنی که هر بار که سیگار می‌کشید، قلب او باید تندتر بزند. این می‌تواند فشار و استرس زیادی را به اندام‌های کودک شما در حین رشد وارد کند.

چرا سیگار برای جنین اثرات منفی دارد؟

سیگار حاوی مواد شیمیایی مختلفی است که می‌توانند جریان خون‌رسانی به جنین را کم کنند. در نتیجه میزان اکسیژن رسانی به جنین کاهش می‌یابد و باعث کاهش رشد جنین می‌شود. در ضمن، مواد شیمیایی موجود در سیگار می‌توانند به مدت طولانی در بدن سرگردان شوند. از این رو در مواردی این اثرات سیگار در مدت طولانی، منجر به مرگ نوزاد می‌شوند. علاوه بر تمامی موارد بالا، یکی دیگر از اثرات سیگار بر جنین که تحقیقات بسیاری آن را اثبات کرده‌اند، عقب افتادگی رشد کودک است.

سیگار کشیدن می‌تواند مانع از رشد کامل اعضای بدن جنین، از قبیل مغز و قلب شود. این موضوع در ادامه می‌تواند مشکلات جسمی یا روحی جدی را در آینده به همراه داشته باشد. یا حتی ممکن است تکامل رشد کودک شما را مختل کند و پس از سن کمی، رشد کودک شما به طور کامل متوقف شود.

چرا در بارداری سیگار را ترک کنم؟

اگر با خواندن اثرات سیگار بر جنین هنوز قانع نشده‌اید که سیگار را در دوران بارداری ترک کنید، ادامه این مطلب را بخوانید.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای کودک خود انجام دهید این است که سیگار را ترک کنید. هر چه زودتر بهتر. سیگار کشیدن در هر مرحله از بارداری می‌تواند به کودک شما آسیب برساند.

چرا ترک سیگار در بارداری؟

چرا ترک سیگار در بارداری؟

اما بطور کلی سیگار کشیدن در سه ماهه اول می‌تواند بر رشد کودک شما در طول سه ماهه دوم و سوم تاثیر بگذارد. استعمال دخانیات بر وزن نوزاد در هنگام تولد تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود وزن نوزاد کمتر از آنچه که باید، باشد. این یکی از اثرات سیگار بر جنین است که در ادامه زندگی کودک می‌تواند مشکلات جدی را برایش به وجود بیاورد.

سیگار کشیدن همچنین می‌تواند به این معنی باشد که طول کودک شما کوتاه‌تر است و مغز او در مقایسه با نوزادانی که مادرشان سیگاری نیست کوچکتر است. این می‌تواند به این معنی باشد که در هنگام تولد مشکلاتی وجود دارد یا با افزایش سن عوارضی خود را نشان دادند.

چه زمانی سیگار را ترک کنم؟

در علوم پزشکی تا آخرین لحظه امید وجود دارد. یعنی شما هیچ پزشکی را نمی‌بینید که به زودی قطع امید کند. بلکه بهترین و مجرب‌ترین پزشکان تا آخرین لحظه تلاش می‌کنند. این مسئله در مورد ترک سیگار در بارداری نیز صادق است. یعنی هیچ وقت برای ترک سیگار دیر نیست. حتی اگر در دوران ۶ ماهگی یا بالاتر  بارداری باشید هم زمان دارید. هر زمان ترک کنید، خطرات بروز اثرات سیگار بر جنین را کاهش داده‌اید. پس نا امید نشوید!

زمان ترک سیگار در بارداری

زمان ترک سیگار در بارداری

ما می‌دانیم که ترک سیگار چقدر می‌تواند سخت باشد. به خصوص اگر برای مدت طولانی سیگار می‌کشید. در ابتدا ممکن است بخواهید تعداد سیگارهایی را که می‌کشید کاهش دهید، اگرچه این کار ممکن است آسان‌تر باشد، اما ترک کامل سیگار بهترین انتخاب برای شما و کودکتان است.

شما می‌توانید در هر مرحله از بارداری خود سیگار را ترک کنید، اگرچه هر چه زودتر این کار را انجام دهید، احتمال بروز اثرات سیگار بر جنین در دوران بارداری کم‌تر می‌شود. اگر در تلاش برای بچه دار شدن هستید، ممکن است بخواهید حتی قبل از باردار شدن، سیگار را ترک کنید.

مزایای ترک سیگار بر جنین در بارداری

خب حالا که تا اینجای مقاله آمدید، یعنی قانع شده‌اید که سیگار را ترک کنید. و این خبر بسیار خوبی است. با پزشک خود در مورد بهترین راه‌های ترک سیگار در دوران بارداری یا تلاش برای باردار شدن صحبت کنید.

همانطور که اثرات سیگار بر جنینی مخرب است، مزایای ترک سیگار بر جنین نیز در مسیر رشد و نمو کودک بسیار خوب هستند. با ترک سیگار در بارداری:

  1. نوزاد شما اکسیژن بیشتری دریافت می‌کند
  2. کودک شما بهتر رشد خواهد کرد
  3. احتمال تولد زودرس کاهش می‌یابد
  4. به عنوان مادر، انرژی بیشتری خواهید داشت و راحت‌تر نفس می‌کشید
  5. کاهش احتمال ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی، سرطان ریه، بیماری ریه و سایر بیماری‌های مرتبط با سیگار

سیگار الکترونیکی در بارداری

سیگارهای الکترونیکی نسبتاً جدید هستند و هنوز تحقیقات کاملی درباره اثرگذاری آن‌ها در بارداری انجام نشده است. یعنی معلوم نیست که اثرات سیگار بر جنین با اثرات سیگار الکترونیکی بر جنین در دوران بارداری یکی است یا نه. با این حال، شواهد فعلی در مورد سیگارهای الکترونیکی نشان می‌دهد که خطر آن‌ها بسیار کمتر از سیگار است.

سیگار الکترونیکی در بارداری

سیگار الکترونیکی در بارداری

سیگار نیکوتین را همراه با هزاران ماده شیمیایی مضر عرضه می‌کند. سیگارهای الکترونیکی به شما این امکان را می‌دهند که نیکوتین را از طریق بخار به جای دود استنشاق کنید. نیکوتین به خودی خود نسبتاً بی ضرر است. بلکه زمانی که با قطران و سوختن کاغذ همراه باشد، مضر می‌شود. همین دو مورد سبب بسیاری از اثرات سیگار بر جنین در دوران بارداری هستند. که شما این موارد را در سیگار الکترونیکی مشاهده نمی‌کنید.

سیگارهای الکترونیکی، قطران یا مونوکسید کربن، 2 سم اصلی موجود در دود سیگار را تولید نمی‌کنند. مونوکسید کربن به ویژه برای نوزادان در حال رشد مضر است. بخار حاصل از یک سیگار الکترونیکی حاوی برخی از مواد شیمیایی بالقوه مضر موجود در دود سیگار است، اما در سطوح بسیار پایین‌تر.

قرار گرفتن در معرض دود سیگار

شاید فکر کنید که اثرات سیگار بر جنین تنها زمانی مشخص می‌شود، که مادر سیگار بکشد. اما این تصور غلط است. اثرات سیگار به قدری مخرب هستند که قرار گرفتن مادر در معرض دود سیگار در دوران بارداری نیز می‌تواند مسبب هر کدام از اثرات سیگار بر جنین باشد. از این رو پزشک در بارداری، از مادر می‌پرسد که آیا کسی در خانه سیگار می‌کشد یا خیر؟!

بنابراین توصیه می‌کنیم در صورتی که پدر خانواده نیز سیگاری است، اقدام به ترک سیگار در دوران بارداری همسر خود کند. با انجام این کار، اثرات سیگار بر جنین به هیچ عنوان بر کودک شما تاثیر نخواهند گذاشت. علاوه بر این، ترک سیگار یک تغییر مثبت در سیک زندگی است و چه خوب که مسبب این تغییر در پدر و مادر، نوزاد آن‌ها باشد. البته در صورتی که پدر و یا اطرافیان، نتوانند سیگار را ترک کنند، حتما برای سلامتی نوزاد، سیگار کشیدن در خانه و اطراف خانم باردار را ترک کنند.

قرار گرفتن در معرض دود سیگار

قرار گرفتن در معرض دود سیگار

در آخر

از زمان اختراع سیگار، مضر بودن آن برای همه ثابت شده است. یعنی کسی نیست که مضر بودن سیگار را انکار کند. این مسئله به خصوص در دوران بارداری حساس‌تر و با اهمیت‌تر می‌شود. چرا که شما به عنوان مادر، یک انسان و یک روح را در بدن خود دارید که باید به بهترین شکل از آن مراقبت کنید. اما آیا با سیگار کشیدن می‌توان از آن مراقبت کرد؟ قطعا خیر!

ما در این مقاله از داروخانه انصار (دکتر مریم امجدی) اثرات سیگار بر جنین در دوران بارداری را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین مزایا ترک سیگار و امکان جایگزین کردن سیگار الکترونیکی، با سیگارهای معمولی را به طور کامل آوردیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. لطفا نظرات و سوالات خود را درباره بارداری و سیگار کشیدن در این دوران، در بخش نظرات که در انتهای همین مقاله موجود است، بنویسید. متخصصین ما در داروخانه در سریع‌ترین زمان به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *