📢 تمامی سفارشات (ارسال پستی) از تاریخ 14 فروردین ارسال می‌شوند.

پیشاپیش از صبر و شکیبایی شما متشکریم.

مطالب پر بازدید

آیا سیگار کشیدن باعث ترک سیگار می شود؟

آیا سیگار کشیدن باعث کاهش وزن می شود؟

حتما شما هم افرادی را دیدید که پس از ترک سیگار دچار چاقی و افزایش وزن می‌شوند. اما خب چرا؟! این یعنی آیا سیگار کشیدن باعث کاهش وزن می شود؟ یا خیر؟ از طرفی سیگار کشیدن برای سلامتی مضر است. اما از طرف دیگر با سیگار کشیدن می‌توانید به تناسب اندام برسید. أصلا این موارد چقدر صحت دارند؟ در ادامه این مقاله از داروخانه انصار با ما همراه باشید تا به طور کامل درباره صحت و یا عدم صحت این موارد مطلع شوید.

آیا سیگار کشیدن باعث کاهش وزن می شود؟

خیر. به همین سادگی! هیچ تحقیق و یا نظریه‌ای مبنی بر اینکه سیگار کشیدن باعث کاهش وزن می‌شود، وجود ندارد. درست است که ترک سیگار، چاقی و اضافه وزن را به همراه دارد. اما به این معنی نیست که برای کاهش وزن باید سیگار بکشید.

رابطه ترک سیگار و چاقی

تا اینجا پاسخ سوال آیا سیگار کشیدن باعث کاهش وزن می شود؟ را به صورت کامل گفتیم. با توجه به گفته‌های بالا، سیگار کشیدن به هیچ وجه در لاغری تاثیری ندارد. اما خب ترک سیگار در چاقی تاثیر مستقیم دارد. اکثر افرادی که سیگار را ترک می‌کنند، چاقی و اضافه وزن را تجربه می‌کنند.

ترک سیگار آسان نیست، اما یکی از مفیدترین کارهایی است که می‌توانید برای سلامتی بدن خود انجام دهید. این امر می‌تواند منجر به بهبود انرژی، تنفس، طعم دهان، شادابی پوست، عزت نفس و بسیاری موارد دیگر شود.

رابطه ترک سیگار و چاقی

رابطه ترک سیگار و چاقی

زمانی که آخرین سیگار خود را کنار می‌گذارید باید انتظار داشته باشید که وزن شما به طور بالقوه افزایش یابد. اضافه کردن چند کیلوگرم پس از ترک سیگار جای تعجب ندارد و به طرز شگفت آوری رایج است. به این توجه کنید که شما به تازگی سیگار را ترک کرده‌اید و این فوق العاده است.

در ادامه به بررسی علل احتمالی افزایش وزن پس از ترک سیگار پرداختیم و توصیه‌هایی در مورد اینکه چگونه می‌توانید هرگونه تغییر را بپذیرید، ارائه دادیم.

چرا ترک سیگار موجب اضافه وزن است؟

پس از گرفتن پاسخ آیا سیگار کشیدن باعث کاهش وزن می شود؟ شاید می‌خواهید بدانید که چرا ترک سیگار موجب افزایش وزن است؟ بر اساس تحقیقات، 5 دلیل اصلی وجود دارد که چرا یک فرد ممکن است پس از ترک سیگار چاق شود. این دلایل عبارتند از:

چرا ترک سیگار موجب اضافه وزن است؟

چرا ترک سیگار موجب اضافه وزن است؟

۱- تسریع متابولیسم با سیگار

بدن شما کالری بیشتری در هنگام سیگار می‌سوزاند و ممکن است با ترک سیگار به حالت متابولیک طبیعی خود بازگردید.

۲- سیگار موجب کاهش اشتها

دلیل این امر به طور کامل شناخته نشده است. همانطور که در بالا هم گفتیم، سیگار کشیدن باعث کاهش وزن نمی‌شود. بنابراین نمی‌توان گفت که سیگار مسدودکننده اشتها است و می‌توانید از آن برای تناسب اندام استفاده کنید.

۳- بهبود حس چشایی

حس چشایی و بویایی شما پس از ترک سیگار بهبود می‌یابد. بنابراین ممکن است تمایل بیشتری به خوردن غذای بیشتر داشته باشید. همچنین ممکن است هوس خوردن غذاهای شیرین داشته باشید. غذاهای شیرین و شیرینیجات هم که قوی‌ترین اضافه‌کنندگان وزن هستند.

بهبود حس چشایی

بهبود حس چشایی

۴- جایگزینی حرکت دست به سمت دهان

اغلب، سیگاری‌ها تمایل خود به برداشتن سیگار را با برداشتن یک میان وعده جایگزین می‌کنند.

۵- هوس‌های اشتباه

برخی میل خود به سیگار را با گرسنگی اشتباه می‌گیرند. یا میل به سیگار کشیدن را تشخیص می‌دهند اما در عوض با غذا خوردن حواس خود را پرت می‌کنند.

کاهش وزن پس از ترک سیگار

در حالی که افزایش کمی وزن پس از ترک سیگار بسیار رایج است، اما راه‌های مختلفی برای کاهش وزن پس از ترک سیگار وجود دارد.

درست است که در پاسخ آیا سیگار کشیدن باعث کاهش وزن می شود؟ گفتیم که خیر و حتی گفتیم که ترک سیگار و افزایش وزن رابطه مستقیم دارند. اما خب در ادامه راه‌هایی را برای کاهش وزن پس از ترک سیگار آورده‌ایم که فوق‌العاده موثر هستند.

  • به طور منظم ورزش کنید

اکنون که سیگار دیگر متابولیسم شما را بالا نگه نمی‌دارد، اگر انتظار دارید وزن خود را کاهش دهید، باید راهی برای جایگزینی آن پیدا کنید. ورزش به طور مستقیم در کاهش وزن پس از ترک سیگار تاثیر دارد. آن را دست کم نگیرید.

ورزش و ترک سیگار + کاهش وزن

ورزش و ترک سیگار + کاهش وزن

  • کنترل سهم وعده‌ها

هنگام ترک سیگار، حس چشایی شما قوی‌تر می‌شود. در این حالت غذا خوردن برای شما بسیار لذت بخش خواهد بود. اما شما باید سهم ۵ وعده در روز خود را به طور اصولی و استاندارد داشته باشید. این امر هم به فعالیت‌های ورزشی شما و هم به کاهش وزن کمک می‌کند.

  • خوردن میان وعده‌های سالم

گرسنگی کاملا طبیعی است! برخی از میان وعده‌های سالم مانند میوه و آجیل را در نزدیکی خود نگه دارید. همچنین اگر می‌دانید که مشغول کار یا خارج از منزل هستید، می‌توانید از قبل میان وعده‌های خود را برنامه‌ریزی کنید.

  • از محصولات ترک سیگار استفاده کنید

محصولاتی که برای ترک سیگار طراحی شده‌اند به رفع هوس نیکوتین شما کمک می‌کنند. بدن شما گول این محصولات را می‌خورد و فکر می‌کند همچنان سیگار می‌کشید. البته استفاده از این محصولات نیز باید موقت باشد. یعنی مدتی از محصولات ترک سیگار استفاده کنید و پس از مدتی دیگر از این محصولات استفاده نکنید.

آیا سیگار موجب ایجاد چربی است؟

در پاسخ این سوال آیا سیگار کشیدن باعث کاهش وزن می شود؟ گفتیم که سیگار موجب لاغری نمی‌شود. در مواردی حتی گفته شده که این برعکس است و سیگار موجب ایجاد چربی در بدن می‌شود.

برخی از مطالعات وجود دارد که نشان می‌دهد سیگار کشیدن ممکن است بر توزیع چربی در سراسر بدن تأثیر بگذارد که منجر به افزایش مقدار در ناحیه کمر و باسن نسبت به سایر نقاط می‌شود. البته این مورد فقط در ناحیه کمر و باسن است و شواهدی مبنی بر اینکه سیگار باعث ایجاد چربی شکم می‌شود، قطعی نیست.

ترک سیگار را شروع کنید!

اگر تابحال تمام چیزی که شما را از ترک سیگار منصرف می‌کرد، اضافه وزن بعد از آن است دیگر نگران نباشید. با توضیحاتی که ما در این مقاله دادیم، با خیال راحت و بدون نگرانی سیگار را هر چه سریع‌تر ترک کنید. همچنین با انجام چند کار ساده و ایجاد چند عادت مثبت در زندگی خود، تناسب اندام خود را پس از لاغری حفظ کنید.

در آخر

ما در این مقاله از داروخانه انصار درباره یکی از سوالاتی که خیلی از ما پرسیدید، صحبت کردیم. آن هم سوالی نیست جز اینکه آیا سیگار کشیدن باعث کاهش وزن می شود؟

همانطور که در این مقاله گفتیم سیگار کشیدن هیچ ربطی به کاهش وزن ندارد. این در حالی‌ست که ترک سیگار موجب افزایش وزن می‌شود. اما خب باز هم جای نگرانی نیست. چرا که با رعایت رژیم غذایی صحیح پس از ترک سیگار، تناسب اندام خود را حفظ خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *