📢 تمامی سفارشات (ارسال پستی) از تاریخ 14 فروردین ارسال می‌شوند.

پیشاپیش از صبر و شکیبایی شما متشکریم.

مطالب پر بازدید

ویروس HPV پاپیلوما انسانی چیست؟ + عوارض و درمان آن

ویروس پاپیلوما یکی از نوعی فونت است که از طریق روابط جنسی انتقال پیدا می‌کند. متاسفانه شیوع این ویروس روز به روز در حال افزایش است. اما خوشبختانه از طرفی دیگر علم داروسازی نیز پیشرفت کرده است و دیگر نباید نگران چیزی باشیم. در این مقاله از داروخانه انصار جواب سوالات ویروس HPV چیست؟ویروس پاپیلوما چیست؟عوارض HPV چیست؟ و آیا درمانی دارد یا خیر؟ پس در ادامه با ما همراه باشید.

ویروس HPV پاپیلوما چیست؟

در پاسخ به سوال ویروس HPV پاپیلوما چیست باید بگوییم که متاسفانه ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) شایع‌ترین عفونت مقاربتی (عفونت منتقله از طریق جنسی STD) در ایالات متحده است. واکسن‌های HPV می‌توانند از برخی از بیماری‌های ناشی از این ویروس جلوگیری کنند. در سال 2018 ،حدود 43 میلیون مورد ناشی از این ویروس تشخیص داده شد که تعداد زیادی از آن‌ها، در افراد با سنین اواخر نوجوانی و اوایل 20 سالگی بودند. انواع مختلفی از HPV وجود دارد که برخی از انواع آن می‌توانند باعث ایجاد بیماری‌هایی مانند زگیل تناسلی و سرطان شوند. اما واکسن‌هایی نیز وجود دارند که می‌توانند از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کنند.

ویروس‌های پاپیلوما انسانی شامل حدود ۱۵۰ ویروس مرتبط به هم هستند که به هر کدام یک تیپ اطلاق می‌شود و به هر تیپ یک عدد نسبت داده می‌شود. حدود ۷۵ درصد از این ویروس‌ها فقط بر روی پوست رشد می‌کنند که آن‌ها را پوستی (cutaneous) و ۲۵ درصد مابقی (حدودا ۴۰ تیپ) را که در سطوح موکوسی رشد می‌نمایند را موکوسی (Mucosal) یا تناسلی (genital) می‌نامند. تیپ‌های پوستی می‌توانند در قسمت‌های مختلف بدن از جمله لب‌ها باعث ایجاد زگیل شوند و انواع موکوسی آن‌ها هم می‌توانند زگیل‌های تناسلی و انواعی از سرطان‌ها‌ (از جمله سرطان دهانه رحم) را ایجاد نمایند.

نحوه ی انتقال ویروس HPV پاپیلوما

در ادامه سوال ویروس HPV پاپیلوما چیست؟؛ ویروس HPV پاپیلوما تقریبا مثل ایدز انتقال پیدا می‌کند. یعنی به این شکل که اگر شمار با فرد مبتلا به HPV رابطه جنسی واژینال، مقعدی و یا دهانی برقرار کنید، مبتلا به HPV یا همان پاپیلوما می‌شوید. این بیماری معمولا  در طول رابطه جنسی واژینال یا مقعدی منتقل می‌شود. همچنین از طریق تماس نزدیک پوست به پوست در طول رابطه جنسی، نیز منتقل می‌شود. یک فرد مبتلا به HPV می‌تواند عفونت را به فرد دیگری منتقل کند؛ حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشد.

اگر از نظر جنسی فعال هستید، می‌توانید به این ویروس مبتلا شوید، حتی اگر تنها با یک نفر رابطه جنسی داشته باشید. همچنین ممکن است سال‌ها پس از رابطه جنسی با فردی که عفونت دارد، آثار ویروس HPV پاپیلوما در شما مشخص شود. این باعث می شود که تشخیص این که برای اولین بار چه زمانی آن را دریافت کرده‌اید دشوار شود.

اکثر افرادی که به این ویروس آلوده هستند از این موضوع بی‌اطلاع می‌باشند؛ زیرا در بدن آن‌ها علائم یا مشکلات بالینی ایجاد نمی‌شود و اغلب ظرف مدت دو سال بطور خودبخود بهبود می‌یابند. اگر یادتان باشد در بخش اول و زمانی که سوال ویروس HPV پاپیلوما چیست را پاسخ دادیم؛ اشاره کردیم که زیاد هم خطرناک نیست. (از هر 10 نفری که به ویروس HPV مبتلا می‌شوند 9 نفر خود به خود بهبود میابند). اما گاهی اوقات عفونت با HPV پایدار می ماند و باعث ایجاد مشکلاتی چون بروز زگیل تناسلی و سرطان خواهد شد. البته ممکن است عفونت حین زایمان به فرزند منتقل شود که در این موارد، بچه به پاپیلوماتوز تنفسی راجعه (Recurrent respiratory papillomatosis)مبتلا می‌شود.

علائم ویروس HPV پاپیلوما چیست؟

یکی از علائم ویروس HPV پاپیلوما این است که زگیل تناسلی به صورت برجستگی‌های کوچک مجزا یا چند برجستگی متصل به هم در نواحی تناسلی ایجاد می‌شود. زگیل می‌تواند کوچک، بزرگ، برجسته، مسطح یا شبیه گل کلم باشد و معمولاً طی چند هفته تا چند ماه پس از تماس جنسی با فرد مبتلا، در بدن شخص رشد می‌کند. در صورت عدم درمان زگیل، سه حالت رخ می‌دهد:

  • خود به خود حذف می‌شود
  • بدون تغییر می‌ماند
  • در اندازه و تعداد افزایش پیدا می کند.

آیا ویروس HPV پاپیلوما باعث سرطان می‌شود؟

ویروس پاپیلوماس انسانی، می‌تواند باعث سرطان دهانه رحم و سایر سرطان‌ها از جمله سرطان فرج، واژن، آلت تناسلی مردانه یا مقعد شود. همچنین می‌تواند باعث ایجاد سرطان در پشت گلو (به نام سرطان اوروفارنکس) شود. زگیل تناسلی و سرطان از انواع مختلف HPV ایجاد می‌شود. هیچ راهی وجود ندارد که بدانیم چه کسی به سرطان یا سایر مشکلات سلامتی ناشی از HPV مبتلا خواهد شد. افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف‌تری (از جمله افراد مبتلا به  ویروس ایدز) هستند ممکن است در برابر ابتلا به این بیماری نیز  ضعیف‌تر عمل کنند.

سرطان دهانه رحم(سرویکس) دومین سرطان شایع در میان زنان جهان است. سالانه ۲۷۵ هزار زن به علت ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. عامل حدود ۷/۹۹ درصد از این سرطانHPV است و از طرفی آلودگی با تیپ‌های پرخطر این ویروس هیچ علایم بالینی خاصی ندارد. از آن جایی که فرد از آلودگی بدن خود اطلاعی ندارد، زمان کافی برای سرطان‌زایی به ویروس داده می‌شود. همچنین متأسفانه در مراحل پیشرفته، سرطان سرویکس بسیار سخت درمان می‌شود. لذا مهم‌ترین مسئله در کنترل سرطان سرویکس، غربالگری منظم کلیه خانم‌های واجد شرایط می‌باشد.

دوره نهفتگی یعنی فاصله زمانی بین تماس با ویروس و ظهور زگیل در ناحیه تناسلی فرد و این زمان برای زگیل تناسلی بین ۳ هفته تا دوسال است؛ یعنی اگر فردی با شخصی که زگیل تناسلی دارد، تماس جنسی داشته باشد ممکن است تا دوسال بعد علائمی از زگیل پیدا نکند. در حالی که به HPV مبتلا شده است. این هم یکی دیگر از مواردی است که در پاسخ به “ویروس HPV پاپیلوما چیست” باید بدانید.

سرطان رحم در اثر HPV پاپیلوما

سرطان رحم در اثر HPV پاپیلوما

چه نکاتی را در مورد واکسن باید بدانیم؟

الف) چه کسانی باید واکسن پاپیلوما ویروس را دریافت کنند؟

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (Centers for Disease Control and Prevention CDC:) که یکی از معتبرترین مراکز کنترل بیماری‌های عفونی در سطح جهان است، تزریق واکسن پاپیلومای ویروسی را برای افراد زیر توصیه می‌کند:

1- همه نوجوانان (از جمله پسران و دختران) در سن 11 یا 12 سالگی (یا می‌توانند از سن 9 سالگی شروع کنند).

2- همه افراد تا سن 26 سال، اگر قبلا واکسینه نشده باشند.

واکسیناسیون برای افراد بالای 26 سال توصیه نمی‌شود. با این حال، برخی از بزرگسالان درسنین27تا 45 ساله که قبلا واکسینه نشده‌اند، ممکن است پس از مشاوره با مراقبان بهداشتی خود در مورد خطر ابتلا به عفونت‌های جدید HPV و مزایای احتمالی واکسیناسیون، تصمیم به دریافت واکسن HPV بگیرند. واکسیناسیون HPV در این محدوده سنی احتمالا فواید کمتری دارد و فعلا در پروتکل‌های معتبر توصیه به انجام آن نیست ولی در عین حال ممانعتی هم ندارد. زیرا اکثر بزرگسالان فعال جنسی قبلاً در معرض HPV قرار گرفته‌اند.

واکسن HPV پاپیلوما کودکان

واکسن HPV پاپیلوما کودکان

‏ب) انواع واکسن‌های موجود

تا کنون چهار نوع واکسن برای این بیماری توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شده‌اند که همگی علیه سویه‌های 16 و 18 که  عامل 70درصد از سرطان‌های رحم می‌باشند موثرند. هرچه واکسن با ظرفیت بالاتر تزریق گردد در برابر ویروس‌های بیشتری حفاظت ایجاد می‌شود.

در ایران واکسن ویروس HPV پاپیلوما چیست؟

در ایران در حال حاضر واکسن دو و چهار ظرفیتی (به نام پاپیلوگارد و گارداسیل) موجود است که می‌تواند برای بیش از ۹۰درصد زگیل‌های تناسلی موجود در جامعه حفاظت ایجاد کند.

‏ج) نحوه‌ی تزریق واکسن

کودکان 11 تا 12 ساله باید دو دوز واکسن HPV را با فاصله 6 تا 12 ماه دریافت کنند. واکسن HPV را می‌توان از سن 9 سالگی شروع کرد. کودکانی که سری واکسن HPV را در پانزده سالگی یا بعد از آن شروع می‌کنند، نیاز به سه دوز دارند که در طی ۶ ماه تجویز می‌شود.

‏ این واکسن ویروس زنده نیست و تزریق آن در بیماران نقص ایمنی مشکلی ایجاد نمی‌کند. ولی به دلیل اطلاعات ناکافی توصیه می‌شود در بارداری استفاده نگردد اما از آنجا که در شیر مادر ترشح نمی‌شود مصرف آن در دوران شیردهی بلامانع است.

‏بهتر است واکسن قبل از هر گونه تماس جنسی تزریق گردد ولی به هر حال تماس جنسی ممنوعیتی برای تزریق واکسن نیست.

واکسن ویروس HPV پاپیلوما چیست

واکسن ویروس HPV پاپیلوما چیست

د) آیا واکسن HPV باید به افرادی که قبلاً به HPV آلوده شده‌اند، تجویز شود؟

سازمان واکسیناسیون امریکا توصیه می‌کند افرادی که دارای عفونت پاپیلومای ویروسی هستند و یا نتایج غیرطبیعی تست پاپ اسمیری را دارند که ممکن است نشان دهنده عفونت HPV باشد. اگر در گروه سنی مناسب (9 تا 26 سال) هستند، همچنان باید واکسن HPV را دریافت کنند، زیرا این واکسن ممکن است از آن‌ها در برابر گونه‌های خطرناک‌تر ویروس که هنوز به آن مبتلا نشده‌اند محافظت کند با این حال، باید به آنان مشاوره داد که واکسیناسیون آن‌ها را از عفونت‌های فعلی HPV درمان نمی‌کند یا نتایج غیرطبیعی تست پاپ آن‌ها را درمان نمی‌کند.

جمع بندی

ما در این مقاله از داروخانه انصار درباره یکی از موضوعات مهم درباره سلامتی و یکی از بیماری‌هایی که متاسفانه افراد زیادی در سراسر دنیا با آن درگیر هستند صحبت کردیم. این بیماری ویروس HPV یا پاپیلوما نام دارد. ما در این مقاله به طور کامل گفتیم که ویروس HPV پاپیلوما چیست؟ و تمامی موار مهم آن از جمله عوارض، راه درمان، روش‌های پیشگیری و … را آوردیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و کمکی در افزایش آگاهی شما نسبت به اینگونه بیماری‌ها کرده باشیم.

سوالات پزشکی خود را می‌توانید در راه‌های ارتباطی ما و چت آنلاین سایت بپرسید. همکاران ما مشتاقانه منتظر برقراری ارتباط و راهنمایی شما هستند.

منابع:

https://www.cdc.gov/std/hpv/stdfact-hpv.htm

https://www.cancer.gov/about-cancer/causes-prevention/risk/infectious-agents/hpv-vaccine-fact-sheet

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *