📢 تمامی سفارشات (ارسال پستی) از تاریخ 14 فروردین ارسال می‌شوند.

پیشاپیش از صبر و شکیبایی شما متشکریم.

مطالب پر بازدید

قرص سیتریزین چیست؟ -عوارض قرص سیتریزین

قرص سیتریزین چیست؟ -عوارض قرص سیتریزین

با آمدن فصل پاییز و بهار و همراه شدن آن‌ها با حساسیت‌های مختلف، اسم قرص سیتریزین را بیش‌تر از همیشه می‌شنویم. اما قرص سیتریزین چیست؟ موارد مصرف و عوارض قرص سیتریزین چیستند؟ برای گرفتن جواب در این مقاله از داروخانه انصار همراه ما باشید.

قرص سیتریزین چیست؟

سیتریزین یک داروی آلرژی است که می‌توانید آن را بدون نسخه (OTC) از داروخانه خریداری کنید. سیتریزین به صورت قرص عرضه می‌شود. مصرف آن معمولا فقط یک بار در روز است و یکی از ویژگی‌های سیتریزین این است که به سرعت شروع به کار می‌کند و تاثیر خود را می‌گذارد.

در تعریف دوم از قرص سیتریزین چیست؟: سیتریزین یک آنتی هیستامین نسل دوم است که هیستامین طبیعی را در بدن کاهش می‌دهد. هیستامین می‌تواند علائمی مانند عطسه، خارش، آبریزش چشم و آبریزش بینی را ایجاد کند. سیتریزین برای درمان علائم سرماخوردگی یا آلرژی مانند عطسه، خارش، آبریزش چشم یا آبریزش بینی استفاده می‌شود.

به طور کلی، سیتریزین یک داروی بی خطر و موثر است، اما هنگام مصرف این دارو باید از هشدارها و اقدامات احتیاطی خاصی آگاه باشید. بیاموزید که این دارو چگونه اثر می‌کند، برای چه مواردی استفاده می‌شود و چگونه آن را ایمن مصرف کنید.

موارد مصرف قرص سیتریزین چیست؟

اگر در تمام طول سال آلرژی دارید یا آلرژی فصلی مانند تب یونجه دارید، ممکن است پزشک به شما قرص سیتریزین را توصیه کند. قرص سیتریزین ممکن است به تسکین علائم آلرژی کمک کند، اما از آن‌ها جلوگیری نمی‌کند. هنگامی که با موادی که ممکن است به آن‌ها حساسیت داشته باشید (آلرژن ها) در تماس باشید، بدن شما یک ماده شیمیایی به نام هیستامین تولید می‌کند. هیستامین باعث بیشتر علائم مربوط به واکنش‌های آلرژیک می‌شود. قرص سیتریزین به تسکین علائم آلرژی خفیف تا متوسط ​​کمک می کند، این علائم عبارتند از:

  • عطسه کردن
  • آبریزش بینی
  • خارش یا آبریزش چشم
  • خارش گلو یا بینی

این واکنش ها ممکن است پس از لمس یا استنشاق مواد حساسیت زا مانند گرده گیاهان، کپک یا شوره حیوانات خانگی رخ دهد. آلرژی ها معمولا روی بینی، سینوس ها، گلو و سایر نواحی دستگاه تنفسی فوقانی شما تاثیر می‌گذارند. قرص سیتریزین همچنین به تسکین کهیر کمک می‌کند. کهیر خارش دار و بثورات برجسته روی پوست است. آن‌ها اغلب با آلرژی غذایی یا دارویی ایجاد می‌شوند.

موارد مصرف قرص سیتریزین

موارد مصرف قرص سیتریزین

نحوه مصرف قرص سیتریزین چیست؟

بزرگسالان و کودکان 6 سال به بالا می‌توانند از کپسول و قرص سیتریزین استفاده کنند. دوز معمول برای بزرگسالان کمتر از 65 سال و کودکان بالای 6 سال، یک دوز 10 میلی گرمی در روز است. شما نباید بیش از 10 میلی گرم در 24 ساعت مصرف کنید. اگر آلرژی شما خفیف باشد، پزشک ممکن است دوز 5 میلی گرمی را یک یا دو بار در روز توصیه کند.

افراد زیر حتما با پزشک خود در مورد دوز مصرفی قرص سیتریزین مشورت کنند و خود به خود مصرف نکنند:

  • 2 تا 6 ساله هستند.
  • بزرگتر از 65 سال هستند.
  • بیماری کبدی یا کلیوی دارند.

عوارض جانبی قرص سیتریزین چیست؟

سیتریزین یک آنتی هیستامین جدیدتر و نسل دوم است. برخلاف آنتی هیستامین‌های نسل اول، سیتریزین کم‌تر باعث ایجاد عوارض جانبی مانند خواب آلودگی خطرناک، خشکی دهان، تاری دید و گرمازدگی می‌شود.

اما همانطور که گفته شد، قرص سیتریزین می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد، مانند:

  • مقداری خواب آلودگی
  • خستگی مفرط
  • دهان خشک
  • دل درد
  • اسهال و استفراغ
  • افزایش تعداد ضربان قلب
  • نامنظم شدن ضربان

در بحث عوارض جانبی سیتریزین چیست باید بدانید که در مورد عوارض جانبی غیرمنتظره ای که در طول مصرف سیتریزین دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین، در مورد عوارض جانبی مداوم یا آزاردهنده صحبت کنید. این عوارض معمولاً اورژانسی نیستند. همچنین این عوارض بر اساس بدن هر فرد متفاوت است. شاید فردی بدنش به خوبی با قرص سیتریزین سازگاری کند؛ اما شخص دیگری نتواند به خوبی این قرص را تحمل کند.

عوارض مصرف قرص سیتریزین

عوارض مصرف قرص سیتریزین

عوارض قرص سیتریزین برای بیماران قلبی

بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها، آنتی هیستامین‌ها، داروهای ضد افسردگی و … می‌توانند اثرات زیان باری را برای سلامت قلب داشته باشند. سیتریزین که خود یکی از این انواع داروهاست، می‌تواند به طور مستقیم سلامت بیماران قلبی را تهدید کند. همانطور که در بخش عوارض جانبی قرص سیتریزین نیز اشاره کردیم، این دارو با افزایش تعداد ضربان قلب و نامنظم کردن ضربان، می‌تواند زنگ خطری برای بیماران قلبی باشد.

شاید در نگاه اول افزایش تعداد ضربان قلب و یا حتی ضربان قلب نامنظم امری عادی بنظر برسد. اما برای بیماران قلبی اصلا اینطور نیست! عوارض قرص سیتریزین برای بیماران قلبی شوخی بردار نیست و می‌توانند وضعیت بیمار را تا حد زیادی وخیم کند. این دارو با ایجاد عوارض جانبی نامطلوب در فیزیولوژی قلب، وضعیت سلامتی فرد را به خطر می‌اندازد. اما خب چه باید کرد؟

توجه داشته باشید که سیتریزین تنها داروی درمان آلرژی و حساسیت نیست و داروهای بسیاری در داروخانه‌ها موجود هستند که می‌توانند این امر را محقق سازند. بنابراین در صورت داشتن سابقه بیماری قلبی، عوارض قرص سیتریزین برای بیماران قلبی را جدی بگیرید. هیچ اقدام خودسرانه‌ای انجام ندهید و تنها با تجویز و تحت نظر پزشک متخصصتان (با دانستن سوابق پزشکیتان) اقدام به مصرف این دارو کنید.

عوارض قرص سیتریزین برای بیماران قلبی

عوارض قرص سیتریزین برای بیماران قلبی

نکات مصرف قرص سیتریزین

شما قبل از شروع به مصرف هر دارویی باید ابتدا اطلاعات روی جعبه دارو، تاریخ انقضا، عوارض جانبی، هشدارها و … را به خوبی مطالعه کنید. همچنین به هیچ وجه نباید داروهای حساس را خود به خود و بدون مشورت با پزشک مصرف کنید. حتما قبل از هر چیزی با پزشک خود مشورت کنید، عوارض را برای ایشان شرح دهید و سپس با توصیه و تجویز پزشک، داروی ارائه شده را مصرف کنید. در ادامه ما به نکات مصرف قرص سیتریزین اشاره کردیم.

  • دوز مصرف داروی سیتریزین به سن، شدت بیماری و علائم بستگی دارد.
  • به‌هیچ‌عنوان دوز داروی سیتریزین را بدون مشورت به پزشک افزایش ندهید.
  • در صورت استفاده از شربت سیتریزین حتما از پیمانه مخصوص شربت برای مشخص کردن دوز مصرفی، استفاده کنید.
  • قرص سیتریزین باید قبل یا بعد از غذا مصرف شود. به طور کلی بهترین زمان برای مصرف قرص سیتریزین وجود ندارد و شما می‌توانید همیشه آن را مصرف کنید.
  • در صورتی که مصرف یکی از دوزها را فراموش کردید، نگران نباشید. هر زمان یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید و دوز دوم خود را بسته به وضعیت شما، به 24 ساعت بعد موکول کنید.
نکات مصرف قرص سیتریزین

نکات مصرف قرص سیتریزین

نکات و هشدارها

در ادامه چند نکته و هشدار مهم آورده‌ایم که حتما قبل از مصرف قرص سیتریزین باید بدانید. بنابراین بی‌توجه از نکات زیر رد نشوید.

1- عدم رانندگی پس از مصرف قرص سیتریزین

اگرچه قرص سیتریزین معمولاً باعث خواب‌آلودگی نمی‌شود، برخی از افراد هنگام مصرف آن واکنش متفاوتی نشان می‌دهند، به خصوص در چند دوز اول. بنابراین احتیاط کنید. تا زمانی که واکنش سیتریزین روی بدن شما مشخص نشد، به هیچ وجه رانندگی نکنید.

2- مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید

در ادامه بحث قرص سیتریزین چیست و در دومین بخش از نکات و هشدارها، باید بدانید که حتما مواد تشکیل دهنده قرص سیتریزین را بررسی کنید. اگر تا به حال به آن یا به هر یک از مواد تشکیل دهنده آن واکنش آلرژیک داشته‌اید، از سیتریزین استفاده نکنید. همچنین، اگر به هر آنتی هیستامین حاوی هیدروکسی زین حساسیت دارید، از مصرف سیتریزین خودداری کنید.

3- اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید احتیاط کنید!

اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید؛ یا در حال شیردهی هستید، قبل از مصرف سیتریزین با پزشک یا ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید. مصرف قرص سیتریزین به طور کلی در دوران بارداری بی خطر است. اما باز هم بهتر است مشورت کنید.

قرص سیتریزین و بارداری

قرص سیتریزین و بارداری

4- در شرایط خاص با پزشک خود صحبت کنید

اگر بیماری کبدی یا کلیوی دارید، از پزشک خود در مورد مصرف سیتریزین سوال کنید. اگر پزشک شما احساس کند که مصرف آن برای شما بی خطر است، ممکن است مصرف کمتر از دوز معمول را توصیه کند.

سیتریزین D چیست؟

حالا که پاسخ سوال سیتریزین چیست را گرفتید، احتما نام سیتریزین D را نیز شنیده باشید و بریتان سوال باشید که چیست. Cetirizine-D و نسخه‌هایی با نام تجاری، مانند Zyrtec-D، داروهای ترکیبی هستند. “D” مخفف decongestant است. این داروها حاوی سیتریزین و پسودوافدرین ضد احتقان هستند.

سودوافدرین یک محرک است و می‌تواند برخی از شرایط سلامتی را بدتر کند. در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر ممکن است پزشک به شما بگوید که سیتریزین-D برای شما مناسب نیست:

  • بیماری قلبی
  • بیماری تیرویید
  • دیابت
  • گلوکوم
  • فشار خون بالا
  • بزرگ شدن پروستات با احتباس ادرار

تداخل با قرص سیتریزین

سیتریزین با مواد دیگر تداخل دارد. به عنوان مثال، هنگام مصرف ستیریزین از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید. انجام این کار ممکن است خطرناک باشد. مخلوط کردن سیتریزین با الکل می‌تواند باعث خواب آلودگی شود یا شما را هوشیارتر کند.

همچنین اگر از هر نوع آرام بخش یا خواب آور استفاده می‌کنید، قبل از استفاده از سیتریزین حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. مخلوط کردن ستیریزین با داروهایی که سیستم عصبی مرکزی شما را سرکوب می‌کنند، می‌تواند خواب آلودگی را افزایش دهد. همچنین می‌تواند بر عملکرد ذهنی و سیستم عصبی شما تأثیر بگذارد.

احتمال تداخل دارویی بین سیتریزین و تئوفیلین وجود دارد. تئوفیلین (Theo-24) دارویی است که برخی از افراد مبتلا به آسم و سایر مشکلات ریوی آن را مصرف می‌کنند. در برخی موارد زمانی که این دو دارو مصرف می‌شدند، مدت بیشتری طول می کشید تا سیتریزین از بدن خارج شود. با این حال، این تداخل ممکن است وابسته به دوز باشد. تنها با دوزهای روزانه تئوفیلین 400 میلی گرم یا بیشتر گزارش شده است.

جمع بندی

ما در این مقاله از داروخانه انصار درباره قرص سیتریزین چیست صحبت کردیم و برای شما موارد مصرف، عوارض جانبی، مواد تشکیل‌دهنده و هر نکته و هشدار مهمی که قبل از مصرف سیتریزین باید بدانید را آوردیم. در صورتی که هر سوالی برای شما به وجود آمد، می‌توانید از طریق چت آنلاین (دکمه دایره پایین سمت راست) با متخصصین ما به صورت زنده چت کنید.

همچنین می‌توانید از طریق شماره‌های ذکر شده در سایت با ما تماس بگیرید. همکاران ما در سریع‌ترین زمان پاسخگوی شما خواهند بود و مشاوره دارویی کاملی به شما ارائه خواهند داد.

سوالات متداول

در بحث قرص آزیترومایسین برای چیست سوالاتی ممکن است برای شما به وجود بیاید. تکراری‌ترین سوالاتی که پرسیده می‌شوند، عبارتند از:

۱- آیا قرص ستیریزین برای کودکان زیر 2 سال مناسب است؟

بله، ستیریزین به طور کلی برای کودکان بی خطر در نظر گرفته می‌شود، اما مشورت با پزشک اطفال برای راهنمایی دوز مناسب بسیار مهم است.

۲- آیا قرص ستیریزین باعث خواب آلودگی می شود؟

ستیریزین به دلیل فرمول غیر خواب‌آلودش شناخته شده است و آن را برای استفاده در روز بدون اثرات آرام بخش قابل توجهی مناسب می‌سازد.

۳- ستیریزین چقدر سریع تسکین می دهد؟

ستیریزین معمولاً در عرض یک ساعت پس از مصرف شروع به تسکین می‌کند و اثرات آن تا 24 ساعت باقی می‌ماند.

۴- عوارض قرص سیتریزین برای بیماران قلبی چیست؟

قرص سیتریزین ممکن است وضعیت سلامت قلب بیماران قلبی را تهدید کند. این قرص با بالا بردن تعداد ضربان و نامنظم کردن آن می‌تواند برای بیماران قلبی خطرناک باشد. بنابراین بهتر است قبل از هر چیزی ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *