📢 تمامی سفارشات (ارسال پستی) از تاریخ 14 فروردین ارسال می‌شوند. 📢

پیشاپیش از صبر و شکیبایی شما متشکریم.

📢 تمامی سفارشات (ارسال پستی) از تاریخ 14 فروردین ارسال می‌شوند.

پیشاپیش از صبر و شکیبایی شما متشکریم.

مطالب پر بازدید

رژیم بیماران کلیه

توصیه‌های رژیم غذایی در افراد مبتلا به سنگ کلیه

حدود 10 درصد از افراد در طول زندگی خود دچار سنگ کلیه می شوند و حدود 70 درصد از این افراد،مجددا سنگ کلیه شان در طول زندگی عود خواهد کرد. حدود 80 درصد سنگ ها بر پایه کلسیم و حدود 80 درصد از این سنگ های کلسیمی ، سنگ های اگزالات کلسیمی هستند. ما در اینجا به طور خلاصه مطالبی را برای پیشگیری از سنگ های اگزالات کلسیمی از طریق اقدامات رژیم غذایی و دارویی مورد بحث قرار می دهیم.

1 -تا میتوانید آب بنوشید!

اقدام اساسی برای مدیریت این بیماری افزایش حجم ادرار،در نتیجه ی افزایش مصرف مایعات است.

البته داده هایی هم وجود دارند که نشان می دهد نوع مایع مصرف شده مهم است. مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می دهد که نوشیدن قهوه خطر ابتلا به سنگ را کاهش می دهد. نوشیدن مداوم آب گریپ فروت به دلایل نامشخص ، خطر ابتلا به سنگ را افزایش می دهد.

2- مصرف کلسیم غذایی فراموش نشود

شواهد اپیدمیولوژیک رابطه معکوس بین دریافت کلسیم در رژیم غذایی روزانه و میزان عود سنگ را نشان می دهد. مکانیسم این رابطه معکوس ،احتمالاً به علت مهار جذب اگزالات روده ای توسط کلسیم میباشد. شواهدی که طی انجام یک آزمایش بر روی مردان مبتلا به هیپرکلسیوری انجام شد نشان داد که گروهی که از رژیم غذایی غنی از کلسیم پیروی می کردند، 51 درصد کمتر از افرادی که از رژِم غذایی کم کلسیم پیروی مکردند ،میزان عود سنگ  را داشتند. 

به صورت کلی رژیم‌های کم کلسیم به این افراد توصیه نمی‌شوند چرا که کمبود کلسیم ، ارتباط مستقیمی با کاهش  تراکم استخوان و افزایش ریسک  شکستگی را دارد

اگر چه این مطالعات درباره مصرف فراورده های حاوی کلسیم طبیعی و نه مکمل های دارویی میباشد. 

 مصرف مکمل‌های کربنات کلسیم همراه با وعده‌های غذایی، دفع اگزالات را کاهش می‌دهد، در حالی که مصرف آن‌ها هنگام خواب باعث افزایش دفع  کلسیم وعدم تاثیر بردفع اگزالات میباشد.

مجموعا؛  مکمل کلسیم ترجیحی برای افرادی که در معرض خطر تشکیل سنگ هستند، سیترات کلسیم میباشد.

3- مصرف اگزالات را محدود کنید

مصرف غذاهای سرشار از اگزالات باید محدود شود. تأثیر آنها بر تشکیل سنگ ،ممکن است با افزایش مصرف مایعات و منابع غذایی کلسیمی (بعلت کاهش جذب اگزالات) کاهش یابد. توجه داشته باشید، از آنجایی که ویتامین C می تواند به اگزالات تبدیل شود، استفاده از مکمل های ویتامین C ممکن است دفع اگزالات را افزایش دهد و با افزایش خطر تشکیل سنگ همراه باشد. بنابراین، حداکثردوزمجاز این مکمل ها نباید به بیشتر از 1000 میلی گرم در روز برسد.

مواد غذایی سرشار از اگزالات

  • آجیل و محصولات بدست آمده از آن
  • بادام زمینی
  • ریواس
  • اسفناج
  • سبوس گندم
  • سویا و محصولات ان
  • شکلات
  • چای
  • توت فرنگی

4- مصرف سدیم را محدود کنید

برای تعیین میزان سدیم ضروری در رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید، به خصوص اگر پیش‌تر سنگ‌های اگزالات کلسیم یا سنگ های فسفات کلسیم داشته‌اید. سدیم بخشی از نمک است و در بسیاری از مواد غذایی کنسروی و بسته‌بندی شده، و فست‌فودها وجود دارد. سدیم همچنین در بسیاری از چاشنی‌ها، ادویه‌ها، و گوشت‌ها وجود دارد. با مصرف سدیم بیشتر، احتمال ابتلا به سنگ کلیه بیشتر می‌شود.

5- مصرف پروتئین حیوانی را محدود تر کنید

مصرف پروتئین حیوانی ممکن است احتمال تشکیل سنگ کلیه و ابتلا به کلیه سنگ‌ساز را افزایش دهد. ممکن است پزشک از شما بخواهد که مصرف پروتئین حیوانی از جمله موارد زیر را محدود کنید:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1455427/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *