📢 تمامی سفارشات (ارسال پستی) از تاریخ 14 فروردین ارسال می‌شوند.

پیشاپیش از صبر و شکیبایی شما متشکریم.

مطالب پر بازدید

تاثیر نور موبایل روی پوست صورت

تاثیر نور موبایل روی پوست صورت | هشدار برای پوستتان

یکی از آسیب‌های رایج نور موبایل، مربوط به چشمان است. اما در مدت اخیر خبری بین مردم بسیار رد و بدل شده است. آن خبر هم این بود که، نور آبی علاوه بر چشمان، روی پوست صورت نیز تاثیر می‌گذارد. از این رو ما در این مقاله از داروخانه انصار (دکتر مریم امجدی) به تاثیر نور موبایل روی پوست صورت و صحت این مطلب پرداخته‌ایم.

نور آبی موبایل چیست؟

نوری که از موبایل و سایر وسایل الکترونیکی ساطع می‌شود را نور آبی می‌نامیم. نور آبی، بخشی از طیف نور مرئی، یک نور پرانرژی و با طول موج کوتاه است. این نور آبی از دستگاه‌های دیجیتال مانند کامپیوترها، تبلت‌ها، تلویزیون‌های صفحه تخت، لامپ‌های فلورسنت و موبایل سرچشمه می‌گیرد. اما آیا تاثیر نور موبایل روی پوست صورت نیز مانند تاثیر نور اشعه UV روی پوست خودش را نشان می‌دهد؟

میزان برخورد با نور موبایل

بر اساس برخی آمار، ما 50 درصد از زندگی خود را با خیره شدن به صفحه نمایش می‌گذرانیم. تیفانی جی لیبی، متخصص پوست دارای گواهی هیئت مدیره در ساوت کینگستون، رود، می‌گوید به‌ویژه در طول همه‌گیری کووید-19، زمانی که بسیاری از ما بیش از حد معمول زمان خود را در داخل خانه و جلوی صفحه‌نمایش می‌گذرانیم. بنابراین درک تأثیرات نور آبی بسیار مهم است.

نور آبی به خستگی چشم و همچنین آب مروارید، گلوکوم و سایر بیماری‌های چشمی منجر می‌شود. برای جلوگیری از این شرایط، حداقل 30 سانتی‌متر بین خود و صفحه نمایش خود قرار دهید و مکرر استراحت کنید. اما از آنجایی که بحث ما تاثیر نور موبایل روی پوست صورت است؛ بنابراین زیاد درباره اثرات آن روی چشم‌ها صحبت نخواهیم کرد.

میزان برخورد با نور موبایل

میزان برخورد با نور موبایل

آیا تاثیر نور موبایل روی پوست صورت منفی است؟

اخیرا شاهد ورود محصولاتی برای کاهش تاثیر نور موبایل روی پوست صورت هستیم. بنابراین آیا این حرکت از سمت برندهای مراقبت پوست، به معنی مضر بودن نور آبی موبایل برای پوست هستند؟

تحقیقات در حال تکامل نشان داده است که نور آبی برای پوست مضر است. مسلم است که نور آبی در محدوده 380 تا 400 نانومتر مشکل ساز است. اگرچه به نظر می‌رسد خطر تا حدودی به سمت انتهای بالای 500 نانومتر کاهش می یابد.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض منابع متمرکز انرژی نور آبی موبایل می‌تواند باعث آسیب به پوست شود. از جمله تاثیر نور موبایل روی پوست صورت می‌توان به تغییر رنگ، التهاب، و ضعیف شدن سطح پوست اشاره کرد. به زبان ساده، نور آبی باعث ایجاد عوامل استرس زا در پوست می‌شود که باعث پیری زودرس می‌شوند.

نحوه تشخیص تاثیر نور موبایل روی پوست

مانند بسیاری از اشکال قرار گرفتن در معرض نور، آسیبی که از نور آبی متحمل می‌شوید لزوماً بلافاصله قابل توجه نیست. بر خلاف آفتاب سوختگی، که نتیجه آن در همان ابتدا آشکار است، آسیب نور آبی تجمعی است و در طول زمان رخ می‌دهد. ممکن است سال‌ها طول بکشد تا نتایج قابل مشاهده را ببینید.

نحوه تشخیص تاثیر نور موبایل روی پوست

نحوه تشخیص تاثیر نور موبایل روی پوست

تاثیر نور موبایل روی پوست صورت

متخصصین پوست شواهد خوبی دارند که نشان می‌دهد نور آبی موبایل باعث ایجاد برخی بیماری‌های پوستی می‌شود. مانند ملاسما، جایی که پوست برای تولید رنگدانه‌های بیشتر تحریک می‌شود. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد با نفوذ نور آبی به پوست، گونه‌های فعال اکسیژن تولید می‌شوند که منجر به آسیب DNA می‌شود و در نتیجه باعث التهاب و تجزیه کلاژن و الاستین سالم و همچنین هیپرپیگمانتاسیون می‌شود.

علاوه بر تمامی این موارد، نور آبی می‌تواند مانند اشعه UV ساطع شده از نور آفتاب، آثار بیرون روی پوست شما بگذارند. گرچه این اثرات مانند نور خورشید، در کوتاه مدت نمایان نمی‌شوند. اما در طولانی مدت این اثرات خودشان رو روی پوست صورت شما نشان می‌دهد. از جمله این تاثر نور موبایل روی پوست صورت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خطوط ریز
  • چین و چروک
  • رنگ ناهموار پوست
  • پیری زودرس پوست

نور آبی از UV و نور آبی از صفحه نمایش

بدون تردید، نور خورشید منبع اصلی نور آبی است که ما در معرض آن هستیم. دستگاه‌های دیجیتال تنها بخش کوچکی از این مقدار تابش ساطع می‌کنند. یک تفاوت عمده این است که تلفن‌های ما بسیار نزدیک‌تر از خورشید به ما هستند و این نوردهی مشکل ساز است. در مقابل، نور آبی UV پراکنده‌تر و بسیار دورتر است. اما خب یکی از سوالاتی که در مورد تاثیر نور موبایل روی پوست صورت پرسیده می‌شود؛ همین سوال است.

ما زمان زیادی را در روز صرف استفاده از موبایل می‌کنیم. آن‌ها را نزدیک صورت و چشم‌هایمان نگه می‌داریم و اینجاست که مشکلات سلامتی ایجاد می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که جوانان در مقایسه با افراد مسن که تنها حدود 30 بار در روز گوشی‌های خود را چک می‌کنند، روزانه 157 بار گوشی هوشمند خود را چک می‌کنند. این بدان معناست که جوانان هر روز در معرض خطر بسیار بیشتری برای قرار گرفتن در معرض نور آبی هستند.

محافظت از تاثیر نور موبایل روی پوست

یک راه حل ساده برای محافظت از نور آبی این است که گوشی و تبلت خود را با یک محافظ صفحه نور آبی بپوشانید (شما می‌توانید گزینه‌های بسیاری را در اینترت پیدا و خریداری کنید.). این یک راه حل ارزان است که نیاز به نگرانی در مورد مراقبت از پوست یا عینک آفتابی هنگام استفاده از تلفن یا تبلت خود را از بین می‌برد.

راه حل دوم خنثی کردن تاثیر نور موبایل روی پوست صورت: برخی از تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها تنظیماتی دارند که نور آبی را به نور زرد (که اغلب به آن حالت شب یا شیفت شب می‌گویند) تبدیل می‌کند. اگر موبایل شما این ویژگی را دارد، تنظیم آن برای روشن بودن همیشه می‌تواند یک ضد پیری زودرس باشد و چشم‌ها را نجات دهد. احتمالاً خواب شما را نیز بهبود می بخشد و چه کسی آن را نمی‌خواهد؟

تنظیم خواب با کاهش نور آبی

تنظیم خواب با کاهش نور آبی

آیا می توانید آسیب نور آبی به پوست را خنثی کنید؟

از نظر “رفع” آسیب نور آبی، بهترین راه برای مراقبت از آن نیز بهترین راه برای جلوگیری از آن است. سرم‌های مملو از آنتی‌اکسیدان‌ها را جستجو کنید و مراقبت‌های معمولی را با ترکیبات اثبات‌شده برای مقابله با اثرات مشهود آلاینده‌های موجود در هوا در نظر بگیرید.

اگرچه نور آبی با دود یکسان نیست، اما هر دو باعث مشکلات پوستی ناخواسته از جمله رنگ پوست کدر و ناهموار می‌شوند. در آخر، همیشه از یک ضد آفتاب با طیف وسیع آنتی اکسیدانی استفاده کنید تا پوست را در برابر متمرکزترین بخش‌های UV و نور آبی محافظت کنید.

در آخر

ما در این مقاله از داروخانه انصار به یکی از پرتکرارترین سوالاتی که از ما پرسیده می‌شود؛ پرداختیم. سوال این بود: تاثیر نور موبایل روی پوست صورت چیست؟ و اینکه آیا نور آبی موبایل اثرات مضری روی پوست دارد؟

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. در صورتی که نظر و یا سوالی در خصوص این مقاله داشتید، می‌توانید از طریق بخش دیدگاه‌ها که در پایین همین مقاله موجود است، نظر و سوال خود را بنویسید. همکاران ما در سریع‌ترین زمان به نظرات و سوالات شما پاسخ خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *