📢 تمامی سفارشات (ارسال پستی) از تاریخ 14 فروردین ارسال می‌شوند.

پیشاپیش از صبر و شکیبایی شما متشکریم.

مطالب پر بازدید

بهترین ویتامین ها برای افزایش وزن کودک

بهترین ویتامین ها برای افزایش وزن کودک چیست؟

یکی از نگرانی‌های اصلی والدین در خصوص کودکان خود این است که چرا کودکشان کمبود وزن دارد یا آیا رشد کودک دچار مشکل شده است؟ افزایش وزن بخشی از رشد کودک است و این یک نگرانی اصلی برای هر والدینی است. میزان افزایش وزن از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. با این حال، والدین دائماً نگران رشد فرزندشان هستند و استرس دارند. از این رو ما در این مقاله از داروخانه انصار (دکتر مریم امجدی) قصد داریم بهترین ویتامین ها برای افزایش وزن کودک را به شما معرفی کنیم.

اگر احساس می کنید که وزن کودک شما کم است، باید با یک متخصص اطفال مشورت کنید. با این حال، یک رژیم غذایی متعادل یک نیاز اصلی برای تامین ویتامین‌های مورد نیاز برای افزایش وزن کودکان است. کمبود اشتها می‌تواند دلیلی برای کاهش وزن در کودکان باشد.

نحوه تشخیص کمبود وزن کودک

توجه کنید که استفاده خودسرانه از مکمل‌ها و ویتامین‌ها برای کودکان نه تنها تاثیر مثبت ندارد، بلکه ضررهایی را بدنبال دارد. به همین دلیل شما ابتدا باید از کمبود وزن کودک خود مطمئن شوید و بعد اقدام به استفاده از بهترین ویتامین ها برای افزایش وزن کودک کنید. در ادامه این روش‌ها آمده‌اند:

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) بیان می‌کند که وضعیت وزن افراد با شاخص توده بدنی (BMI) تعیین می‌شود. با توجه به صدک‌های شاخص توده بدنی (BMI)، یک کودک با وزن سالم در صدک 5 تا 85 قرار دارد. اگر کمتر از صدک 5 باشند، کم وزن محسوب می‌شوند.

نحوه تشخیص کمبود وزن کودک

نحوه تشخیص کمبود وزن کودک

علاوه بر تشخیص کمبود وزن کودک با شاخص توده بدنی، در اینجا راه‌های بیشتری برای تشخیص اینکه فرزندتان ممکن است کم وزن باشد وجود دارد:

1- بررسی کنید وضعیت تغییر سایز لباس‌های کودک چگونه است. انتظار می‌رود بچه‌ها به سرعت رشد کنند. با این حال، اگر متوجه شدید که فرزندتان با گذشت فصل، همان سایز قبلی را می‌پوشد، لازم است تا برای ارزیابی وضعیت تغذیه‌اش، به پزشک اطفال مراجعه کنید.

2- دنده‌های کودک را در صورت بیرون آمدن بررسی کنید. اگر دنده‌های کودک به وضوح قابل مشاهده باشد، می‌تواند نشان‌ای برای کمبود وزن کودک باشد. این نشان دهنده این است که باید زیر نظر پزشک اقدام به استفاده از بهترین ویتامین ها برای افزایش وزن کودک خود کنید.

بهترین روش افزایش وزن کودک

اگر از ما درباره بهترین روش افزایش وزن کودکان دارای کمبود وزن بپرسید؛ فقط یک جواب داریم. آن هم اینکه تغذیه مناسب و افزایش وزن به طور طبیعی. پس از 6 ماهگی، رژیم غذایی کودک شما باید حاوی سبزیجات آب پز مانند سیب زمینی شیرین، هویج، سبزی های برگ دار، زرده تخم مرغ، شیر، حبوبات، ماست و غیره باشد تا مواد معدنی و بهترین ویتامین‌ها برای افزایش وزن و رشد سالم نوزادان فراهم شود. اما خب همه کودکان یکسان نیستند! یکی شیر و ماست می‌خورد و دیگری اصلا سمت آن‌ها نمی‌رود.

از این رو در شرایطی که کودک شما با تغذیه مناسب نمی‌تواند به وزن مناسب برسد، باید دست به دامن ویتامین‌ها و مکمل‌های دارویی شوید. سعی کنید که با رعایت رژیم غذایی استاندارد و صحیح بر اساس توصیه پزشکان اطفال عمل کنید. اما در شرایطی که افزایش وزن طبیعی برای کودک شما ممکن نبود، باید به سمت ویتامین‌ها و مکمل‌های ویتامین بروید. در ادامه ما چندتا از بهترین ویتامین برای افزایش وزن کودک و همچنین نحوه تاثیرگذاری آن‌ها بر افزایش وزن کودک شما، صحبت کردیم.

آیا ویتامین برای افزایش وزن کودک مناسب است؟

ممکن است از دوستان یا سایر والدین خود شنیده باشید که توصیه می‌کنند برای «چاق کردن» فرزندتان مقداری مولتی ویتامین برای رسیدن به وزن مناسب تجویز کنند. این چقدر صحت دارد؟ حقیقت این است که نه. در واقع یک تصور غلط در مورد این ایده وجود دارد که ویتامین‌ها می‌توانند مستقیما باعث افزایش وزن شوند.

در واقع، ویتامین‌ها عمدتاً به این شکل عمل نمی‌کنند. نه به خودی خود، حداقل. ویتامین‌ها مواد مغذی حاوی کالری (مانند کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین) نیستند که بدن به عنوان چربی بدن (در صورت مصرف بیش از حد) ذخیره می‌کند و منجر به افزایش وزن می‌شود.

بلکه آن‌ها برای عملکرد متابولیک بدن برای سالم ماندن در سطح مطلوب ضروری هستند. علاوه بر این، ویتامین‌ها برای جلوگیری از کمبود برخی ویتامین‌ها که می‌تواند به کاهش اشتها کمک کند، بسیار مهم هستند. به طور کلی رفع کمبود مواد مغذی با خوردن غذاهای غنی از آن ماده مغذی انجام می‌شود.

ویتامین برای افزایش وزن کودک

ویتامین برای افزایش وزن کودک

هنگامی که کمبود ویتامین اصلاح شود، دیگر کودک شما به دلیل کمبود آن دچار بی اشتهایی نخواهد شد. هنگامی که اشتها بازیابی می‌شود، اغلب احساس گرسنگی می‌کند زیرا بدن تمام تلاش خود را می‌کند تا پس‌از از دست دادن تغذیه مناسب بهبود یابد.

بنابراین استفاده از بهترین ویتامین ها برای افزایش وزن کودک به تنهایی کافی نیست. بلکه اصل قضیه دریافت وزن در کودک مربوط به استفاده از مواد غذایی سالم حاوی چربی، کربوهیدرات و پروتئین است.

بهترین ویتامین ها برای افزایش وزن کودک چیست؟

در دوران شیرخوارگی، کودکان سریعتر از سایر مراحل رشد وزن اضافه می‌کنند. با این حال، برخی از نوزادان به میزان لازم وزن اضافه نمی‌کنند و این می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. دلایلی مانند عدم دریافت تغذیه مناسب علاوه بر دلایل دیگر مربوط به زایمان زودرس یا ژنتیک. در اینجاست که بهترین ویتامین برای افزایش وزن کودک دست به کار می‌شود و به افزایش وزن طبیعی کودک کمک می‌کند.

بهترین ویتامین‌ها برای افزایش وزن نوزادان از شیر مادر طی 0 تا 6 ماهگی گرفته می‌شود. یک فرمول می‌تواند جایگزین سالمی باشد. بیشتر شیرخشک‌های مخصوص نوزادان از شیر گاو ساخته می‌شوند و تقویت شده‌اند تا تمام مواد مغذی را که نوزاد از شیر مادر دریافت می‌کرد، فراهم کند.

علاوه بر سایر مواد معدنی و مواد مغذی مانند کلسیم، روی، آهن، پروتئین، کربوهیدرات‌ها، ویتامین برای افزایش وزن کودک و نوزادان مانند ویتامین‌های A، C، D، E و ویتامین‌های B در مرحله اولیه رشد بسیار ضروری هستند. البته در ادامه به انواع این ویتامین‌ها و کاربرد هر کدام به طور کامل پرداخته‌ایم.

مکمل‌های مختلفی وجود دارند که ویتامین‌های مورد نیاز کودکان را برای افزایش وزن و مواد معدنی که اشتهای کودکان را افزایش می‌دهند، فراهم می‌کنند. این ویتامین‌ها نمی‌توانند جایگزین رژیم غذایی معمولی شوند، بلکه فقط می‌توانند مواد معدنی و مواد مغذی مورد نیاز را که در رژیم غذایی معمولی کمبود دارند، تامین کنند.

1- ویتامین‌های B

یکی از مهم‌ترین گروه‌های ویتامین که در اولین بخش از لیست بهترین ویتامین ها برای افزایش وزن کودک آمده است، گروه ویتامین‌های B است. ویتامین‌های B برای متابولیسم انرژی و تولید و نگهداری سلول‌های خونی، سلول‌های پوست، سلول‌های مغز و سایر بافت‌های بدن ضروری هستند. کودکانی که کمبود ویتامین B دارند، اشتهایشان به طور قابل توجهی کم می‌شود.

در درازمدت، کم اشتهایی می‌تواند منجر به سوءتغذیه شود، که این مانعی برای افزایش وزن آن‌ها است. کمبود ویتامین B که با کاهش وزن مرتبط است، عبارتند از تیامین (B1)، بیوتین (B7) و کوبالامین (B12).

تیامین (B1): یک ویتامین B حیاتی برای متابولیسم انرژی که به حفظ عملکرد سلولی سالم و لازم برای رشد و تکامل کودکان کمک می‌کند.

بیوتین (B7) و کوبالامین (B12): این ویتامین‌های B نقش اساسی در بهبود اشتهای کودک شما دارند و می‌توان به عنوان بهترین ویتامین ها برای افزایش وزن کودک از آن‌ها یاد کرد.

غذاهای غنی از ویتامین B عبارتند از:

  • برگ سبزیجات سبز
  • میوه‌ها
  • غلات کامل
  • گوشت
  • تخم مرغ
  • محصولات لبنی
  • حبوبات
  • آجیل و دانه‌ها
ویتامین B برای افزایش وزن کودک

ویتامین B برای افزایش وزن کودک

2- ویتامین C

شماره 2 در لیست بهترین ویتامین ها برای افزایش وزن کودک، بی شک یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های بدن که باید به صورت روزانه دریافت شود، یعنی ویتامین C است.

ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی کودک شما و حفظ رشد و تکامل طبیعی ضروری است. یک سیستم ایمنی سالم می‌تواند از کودک شما در برابر بیماری‌های مختلف که ممکن است منجر به کاهش وزن شود، محافظت کند.

علاوه بر این، ویتامین C به افزایش جذب آهن از غذاهایی که کودک شما می‌خورد کمک می‌کند. بنابراین، می‌تواند اشتهای کودک شما را تحریک کند و آن‌ها می توانند طعم غذا را بهتر درک کنند. منبع بزرگی از ویتامین C در فلفل دلمه‌ای قرمز، سبزیجات سبز، مرکبات، توت فرنگی، گوجه فرنگی و کلم بروکلی یافت می‌شود.

شاید برای کودکان قبول کردن خوردن سبزیجات سخت باشد، از این رو شما می‌توانید این سبزیجات را آب‌پز کنید و آن‌ها را به صورت پوره در بیاورید تا خوردن آن برای کودک شما راحت‌تر شود و تاثیر یکی از بهترین ویتامین ها برای افزایش وزن کودک یعنی ویتامین C را ببینید.

ویتامین C برای افزایش وزن کودک

ویتامین C برای افزایش وزن کودک

3- ویتامین D

ویتامین D به عنوان “ویتامین آفتاب” شناخته می‌شود که به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. جدای از آن، جذب چندین ویتامین و مواد معدنی را نیز افزایش می‌دهد و به عنوان یک تقویت کننده کارآمد اشتها و یکی از بهترین ویتامین ها برای افزایش وزن کودک در نظر گرفته می‌شود.

بدن ما وقتی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد می‌تواند ویتامین D خود را تولید کند. وقتی در مورد ویتامین D به شکل غذا صحبت می‌کنیم، به ویتامین D3 اشاره می‌کنیم. تنها چند غذا وجود دارند که به طور طبیعی غنی از ویتامین D3 هستند. شما می‌توانید آن را عمدتا از ماهی‌های چرب و روغن‌های ماهی پیدا کنید. مقدار کمی از آن در پنیر، زرده تخم مرغ و پنیر نیز یافت می‌شود.

4- ویتامین E

در چهارمین و به قولی آخرین بخش از بهترین ویتامین برای افزایش وزن کودک به ویتامین E می‌رسیم. ویتامینی که بیشتر آن را به خاطر کاربردهای فوق‌العاده‌اش در سلامت و زیبایی پوست می‌شناسند. اما علاوه بر این، ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که با محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش، برای پوست مفید است. همچنین نشان داده شده است که استفاده از ویتامین E به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و به کاهش پاسخ‌های التهابی و جلوگیری از عفونت کمک می‌کند.

ویتامین E ناکافی می‌تواند باعث مشکلات عصبی مانند آسیب عصبی و عضلانی شود که می‌تواند باعث از دست دادن احساس در بازوها و پاها، کنترل ضعیف حرکات بدن و ضعف عضلانی شود. این یعنی ضعف در بدن کودک شما.

بیماری خودش یکی از علائم ضعف و لاغری است. به خصوص در کودکان! با مصرف ویتامین E مقدار کافی توسط کودکتان، خیالتان بابت مریض نشدن کودک راحت باشد. همین امر در نهایت منجر به افزایش وزن کودک می‌شود. علاوه بر این، خواص فوق‌العاده ویتامین E برای کودکان باعث می‌شود تا غذا بهتر توسط بدن کودک جذب شوند و کودک به وزن طبیعی خود برسد و دچار کمبود وزن نشود.

ویتامین برای افزایش وزن کودک | ویتامین E

ویتامین برای افزایش وزن کودک | ویتامین E

میزان توصیه شده ویتامین E برای کودک

در بالا دیدی که ویتامین E نیز در لیست بهترین ویتامین برای افزایش وزن کودک قرار دارد. اما حالا به چه میزانی کودک شما باید ویتامین E مصرف کند تا خدایی نکرده مضراتی برایش نداشته باشد. در ادامه جدول کامل راهنمای میزان مصرف ویتامین E برای کودک را آوردیم.

سن پسر دختر
0 تا 6 ماهگی 4 میلی گرم 4 میلی گرم
7 تا 12 ماهگی 5 میلی گرم 5 میلی گرم
1 تا 3 سالگی 6 میلی گرم 6 میلی گرم
4 تا 8 سالگی 7 میلی گرم 7 میلی گرم

نحوه انتخاب ویتامین برای افزایش وزن کودک

اما اگر مجبور به استفاده از مکمل‌های ویتامین برای کودکتان شدید، در این بازار سیاه دارو و تقلب بسیاری از تولیدکنندگان، از کجا می‌توانید بهترین مکمل ویتامین برای افزایش وزن کودک خودتان را پیدا کنید. انواع مختلفی از ویتامین‌های افزایش وزن در بازار موجود است که هر کدام مجموعه‌ای از مزایای خاص خود را دارند. برای انتخاب بهترین از بین بقیه، باید بررسی کنید که آیا تمام نیازهای شما از جمله:

  • آیا برای نوزادان بی خطر است؟
  • آیا مقرون به صرفه است؟
  • آیا طعم مطبوعی دارد؟
  • آیا 100% طبیعی است؟
  • آیا به راحتی قابل هضم است؟
  • آیا حاوی بهترین ویتامین ها برای افزایش وزن نوزادان است؟
  • آیا حاوی آنتی اکسیدان، Eye-Q Plus، کلسیم، پری بیوتیک و سایر مواد مغذی است؟

تاثیر ویتامین‌ها در افزایش وزن کودکان

همانطورکه در بالا هم گفته شد، ویتامین‌ها به تنهایی باعث افزایش وزن کودک شما نمی‌شوند، چرا که ویتامین‌ها هیچ کالری، کربوهیدرات و چربی ندارند. اما باز هم اثرات آن را در افزایش وزن کودکان نباید نادیده بگیرید. ویتامین‌ها همانطور که گفته شد باعث افزایش اشتهای کودک شما می‌شوند و در نهایت این مورد با تغذیه درست و مناسب منجر به افزایش وزن کودک شما می‌شود.

در آخر

برای همه والدین، افزایش وزن متناسب با سن کودکان بزرگترین نگرانی است. در غیر این صورت، اگر جوان سالم و فعال باشد، هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. برنامه‌ریزی یک رژیم غذایی سالم که ویتامین‌های مورد نیاز کودکان برای افزایش وزن را تامین کند باید تمرکز اصلی باشد.

مهم نیست که فرزند شما در چه رده سنی قرار می‌گیرد، باید مطمئن شوید که رژیم غذایی سالم روزانه و رژیم متعادل او حاوی ویتامین‌های ضروری و مواد مغذی ضروری برای افزایش وزن است. شما می‌توانید در بالا بهترین ویتامین ها برای افزایش وزن کودک خود را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *