📢 تمامی سفارشات (ارسال پستی) از تاریخ 14 فروردین ارسال می‌شوند.

پیشاپیش از صبر و شکیبایی شما متشکریم.

مطالب پر بازدید

بهترین غذاها برای تقویت سیستم ایمنی

5 تا از بهترین غذاها برای تقویت سیستم ایمنی بدن

بی شک رشد و تکامل، وضعیت کلی سلامت و فیزیک و روان انسان، به تغذیه و غذاهایی که به صورت روزانه مصرف می‌کند بستگی دارد. یکی دیگر از مواردی که به تغذیه بستگی دارد، ضعف و قوت سیستم ایمنی بدن است. تحقیقات در طول سالیان مختلف نشان داده‌اند که یک رژیم و روتین غذایی مناسب و سرشار از غذاهای مقوی، قوی‌ترین دفاع شما در برابر بیماری‌ها است. از این رو ما در این مقاله از داروخانه انصار به معرفی 5 تا از بهترین غذاها برای تقویت سیستم ایمنی بدن پرداخته‌ایم.

شاید در چند دهه اخیر به سیستم ایمنی بدن و تقویت آن توجه چندانی نمی‌شد، اما پس از پاندمی ویروس کوید19 یا کرونا، سیستم ایمنی بدن بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و خب قطعا این خبر خوبی است. چرا که با داشتن سیستم ایمنی قوی، بدن شما به بهترین شکل به بیماری‌ها واکنش نشان خواهد داد. در ادامه این مقاله می‌خوانید: بهترین غذاها برای تقویت سیستم ایمنی.

سیستم ایمنی بدن چیست؟

حالا چگونه سیستم ایمنی بدن شما چگونه از خود در برابر تهدیدات دنیای بیرون دفاع می کند؟ آیا واقعا خوردن غذاها برای تقویت سیستم ایمنی کافی است؟ این سیستم پیچیده از سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌ها، زمانی را شناسایی می‌کند که چیزی مانند ویروس آنفولانزا یا هر بیماری وارد بدن شما شده است. سپس با استفاده از آنچه به عنوان گلبول‌های سفید خون شما شناخته می‌شود، یک پاسخ هماهنگ و خودکار را برای کمک به بهبودی ایجاد می‌کند.

سیستم ایمنی بدن چیست؟

سیستم ایمنی بدن چیست؟

وقتی سیستم ایمنی شما قوی باشد، بدن شما برای مبارزه با بیماری بهتر آماده می‌شود. هنگامی که سیستم ایمنی بدن شما ضعیفتر است، احتمال ابتلا به بیماری بیشتر می‌شود. سیستم ایمنی بدن شما برای مبارزه با بیماری‌هایی مانند سرطان نیز کلیدی است. در واقع، ایمونوتراپی درمانی است که سیستم ایمنی بدن شما را برای حمله به سلول‌های سرطانی تحریک می‌کند. بنابراین با توجه به نقش مهم آن در سلامتی شما، باید تلاش کنید تا همیشه سیستم ایمنی بدن خود را قوی نگه دارید. ما هم در این مقاله با معرفی بهترین غذاها برای تقویت سیستم ایمنی سعی کردیم کمکی به شما در این زمینه کرده باشیم.

بهترین غذاها برای تقویت سیستم ایمنی

حتما تا الآن از اهمیت و ضرورت تقویت سیستم ایمنی بدن مطلع شدید. همچنین همانطور که در بالا هم گفته شد، غذاهایی وجود دارند که در تقویت سیستم ایمنی کمک بسیاری می‌کنند. در ادامه 5 تا از بهترین غذاهای برای تقویت سیستم ایمنی بدن معرفی شدند.

1- مرکبات

90% مردم پس از سرماخوردگی مستقیماً به سمت ویتامین C می‌روند. این به این دلیل است که ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند. تصور می‌شود ویتامین C باعث افزایش تولید گلبول‌های سفید خون می‌شود که کلید مبارزه با بیماری‌ها هستند. از طرفی یکی از بهترین منابع طبیعی سرشار از ویتامین C، مرکبات هستند. تقریباً همه مرکبات سرشار از ویتامین C هستند. با چنین تنوعی برای انتخاب، به راحتی می‌توان مقداری از این ویتامین را به هر وعده غذایی اضافه کرد.

مرکبات برای تقویت سیستم ایمنی بدن

مرکبات برای تقویت سیستم ایمنی بدن

بنابراین مرکبات را به عنوان یکی از بهترین غذاها برای تقویت سیستم ایمنی بدن، فراموش نکنید.

چندتا از معروف‌ترین مرکبات عبارتند از:

  • پرتقال‌ها
  • گریپ فروت
  • نارنگی
  • لیموشیرین
  • لیموترش زرد
  • لیموترش سبز

از آنجایی که بدن شما به صورت خودکار آن را تولید یا ذخیره نمی‌کند، بنابراین برای تقویت سیستم ایمنی بدن به ویتامین C روزانه نیاز دارید. مقدار توصیه شده روزانه منبع ویتامین C مورد اعتماد برای بیشتر بزرگسالان عبارت است از: 75 میلی گرم برای زنان 90 میلی گرم برای مردان. اگر مکمل‌های ویتامین C را انتخاب می‌کنید، از مصرف بیش از 2 گرم در روز خودداری کنید.

نکته: در بالا گفته شد که پس از شیوع ویروس کرونا، مردم اهمیت بیشتری به سیستم ایمنی بدنشان دادند و شروع به خوردن غذاهایی جهت این امر کردند. اما این حرف به این معنی نیست که شما تنها با مصرف بهترین غذاها برای تقویت سیستم ایمنی بدن که معرفی می‌کنیم، می‌توانید ویروس کرونا را درمان کنید!!

2- روغن ماهی

ماهی‌هایی که دارای سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند مانند سالمون، ماهی تن یا ماهی ساردین، فعالیت گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهند که با انواع بیماری‌ها مبارزه می‌کنند. این چربی‌های سالم به سیستم ایمنی شما کمک می‌کنند و همچنین برای قلب و مغز شما نیز مفید هستند.

به طور کلی اسیدهای چرب امگا 3 در تقویت سیستم ایمنی تاثیر فوق‌العاده‌ای دارند و در بین مواد غذایی، شما می‌توانید این اسیدهای چرب را در یکی از بهترین غذاها برای تقویت سیستم ایمنی یعنی ماهی‌ها پیدا کنید.

نکته: در مصرف ماهی زیاده‌روی نکنید. برای دریافت بهترین نتیجه، استفاده طولانی مدت بهتر از استفاده مقدا زیاد است.

ماهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

ماهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

3- اسفناج

اسفناج نه تنها به این دلیل که سرشار از ویتامین C است در لیست بهترین غذاها برای تقویت سیستم ایمنی ما قرار گرفته، بلکه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و بتا کاروتن است که هر دو ممکن است توانایی سیستم ایمنی بدن ما را در مبارزه با عفونت افزایش دهند.

همانند کلم بروکلی، اسفناج زمانی سالم‌تر و تاثر بیشتری دارد که کمتر پخته شود تا مواد مغذی خود را حفظ کند. با این حال، پختن سبک و کم، جذب ویتامین A را آسان‌تر می‌کند و اجازه می‌دهد تا سایر مواد مغذی از اسید اگزالیک، یک ماده ضد مغذی آزاد شوند.

اسفناج حاوی مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های زیر است:

  • فلاونوئیدها
  • کاروتنوئیدها
  • ویتامین C
  • ویتامین E

ویتامین های C و E می توانند به حمایت از سیستم ایمنی بدن کمک کنند. منبع معتبر تحقیقاتی همچنین نشان می‌دهد که فلاونوئیدها ممکن است به پیشگیری از سرماخوردگی در افراد سالم کمک کنند.

4- آجیل و دانه‌ها

مغزها مانند بادام و گردو و همچنین دانه‌هایی مانند آفتابگردان حاوی چندین ویتامین و مواد معدنی (B-6، منیزیم، فسفر یا سلنیوم) هستند که به تنظیم و حفظ سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کنند. آن‌ها را به سالاد خود اضافه کنید یا از یک مشت برای یک میان وعده سالم انرژی‌زا لذت ببرید.

تخمه آفتابگردان سرشار از مواد مغذی از جمله فسفر، منیزیم و ویتامین های B-6 و E است. ویتامین E در تنظیم و حفظ عملکرد سیستم ایمنی مهم است. سایر مواد غذایی با مقادیر بالای ویتامین E عبارتند از آووکادو و سبزیجات با برگ‌های تیره.

بزرگسالان تنها به حدود 15 میلی گرم منبع مطمئن ویتامین E مانند آجیل در روز نیاز دارند. نصف فنجان آجیل، که مثلاً 46 عدد بادام پوست کنده کامل می‌شود، حدود 100 درصد منبع مطمئن از مقدار توصیه شده روزانه را فراهم می‌کند. بنابراین حتما آجیل و دانه‌ها را به عنوان بهترین غذاها برای تقویت سیستم ایمنی فراموش نکنید.

آجیل و دانه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

آجیل و دانه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

5- زردچوبه

ممکن است زردچوبه را به عنوان یک عنصر کلیدی در بسیاری از ادویه‌ها بشناسید. این ادویه تلخ و زرد روشن، سال‌ها به عنوان یک ضدالتهاب در درمان آرتروز و آرتریت روماتوئید استفاده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که غلظت بالای کورکومین، که رنگ متمایز زردچوبه را می‌دهد، می تواند به کاهش آسیب عضلانی ناشی از ورزش نیز کمک کند. کورکومین به عنوان یک تقویت کننده سیستم ایمنی (بر اساس یافته‌های مطالعات حیوانی) و یک ضد ویروس نویدبخش است.

زردچوبه تا حدی خواص تاثیرگذار در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد که با آن حتی قرص و مکمل‌های مختلف ساختند. اما خب همانطور که می‌دانید، طبیعی همیشه بهتر است. بنابراین استفاده از زردچوبه را در غذای خود به عنوان منبع مغذی فراموش نکنید.

زردچوبه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

زردچوبه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

زیاده روی نکنید!

یکی از اشتباه‌ترین کارهایی که سالیان سال است پزشکان و متخصصان درباره آن هشدار می‌دهند، زیاده‌روی در مصرف مواد مغذی و مفید است. دقت کنید که این مواد غذایی ذکر شده فقط در صورت مصرف در حد استاندارد و درست، مفید هستند و اگر در مصرف آن‌ها زیاده‌روی کنید، نه تنها تاثیر مثبت ندارند، بلکه به صورت منفی تاثیر می‌گذارند.

بیایید مثالی را برای شما بزنیم. همه جا ذکر شده است که خرما ماده غذایی بسیار مفید است و همیشه از خواص بی‌نظیر آن گفته می‌شود. اما مصرف زیاد آن با اینکه آن خواص را به بدن شما می‌رساند، اما باعث بیماری دیابت می‌شود که بیماری سخت و دشوار است.

جمع‌بندی

در این مقاله 5 تا از موثرترین و بهترین غذاها برای تقویت سیستم ایمنی بدن را معرفی کردیم و خواص و ویژگی‌های آن‌ها را به طور کامل گفتیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و از خواندن آن لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *