📢 تمامی سفارشات (ارسال پستی) از تاریخ 14 فروردین ارسال می‌شوند.

پیشاپیش از صبر و شکیبایی شما متشکریم.

آیا آسپرین باعث کاهش فشار خون می‌شود؟

آیا آسپرین باعث کاهش فشار خون می‌شود؟

آسپرین از جمله داروهای پرمصرفی است که کاربردهای گسترده‌ای دارد. برای تهیه این دارو نیازی به نسخه ندارید و می‌توانید برای تسکین دردهای خفیف، کاهش تب و التهاب، و همچنین به عنوان رقیق‌کننده خون از آن استفاده نمایید. اما سوالی که ذهن بسیاری از افراد و متخصصین را در خصوص مصرف آسپرین، به خود درگیر کرده، این است که آیا آسپرین باعث کاهش فشار خون می‌شود؟

این تفکر بسیار رایج است و ما در این مقاله از داروخانه انصار قصد داریم تا به صورت کامل به بررسی این موضوع و صحت آن بپردازیم. اگر شما هم نمی‌دانید که آیا آسپرین باعث کاهش فشار خون می‌شود یا نه، تا انتها همراه ما باشید.

مصرف آسپرین چه فوایدی دارد؟

آسپرین یک داروی پرکاربرد است که به تسکین انواع مختلف درد مانند سردرد، دندان درد، درد عضلانی، درد مفاصل، و درد قاعدگی کمک می‌کند. علاوه بر تسکین درد، آسپرین می‌تواند به کاهش تب و دمای بدن در هنگام بیماری کمک کند.

این دارو همچنین خواص ضد التهابی دارد و می‌تواند تورم و ناراحتی ناشی از التهاب را کاهش دهد. یکی از کاربردهای مهم آسپرین استفاده از آن به عنوان رقیق‌کننده خون است؛ مصرف آسپرین با دوز پایین می‌تواند به پیشگیری از لخته شدن خون کمک کرده و به این ترتیب خطر حمله قلبی و سکته مغزی را در برخی افراد کاهش دهد.

در میان این فواید خبری از کاهش فشار خون نیست. پس حال وقت آن است که به پاسخ سؤال آیا آسپرین باعث کاهش فشار خون می‌شود، بپردازیم.

مصرف آسپرین چه فوایدی دارد؟

مصرف آسپرین چه فوایدی دارد؟

آیا آسپرین باعث کاهش فشار خون می‌شود؟

شایعات در مورد اینکه آسپرین به طرز معجزه‌آسایی فشار خون را کاهش می‌دهد، باور نکنید. واضح است که فشار خون بالا برای سلامتی مضر است. فشاری که بر روی شریان‌ها و سیستم گردش خون شما وارد می‌کند، خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته، که از علل اصلی مرگ و میر در جهان هستند، را افزایش می‌دهد.

با توجه به این تهدید، طبیعی است که بسیاری از افرادی که فشار خون بالا دارند، بخواهند با یک قرص به طرز معجزه‌آسایی این مشکل را حل کنند. پس، آیا آسپرین باعث کاهش فشار خون می‌شود؟ با ما همراه باشید تا بر اساس نظر پزشکان مطرح دنیا، این مسئله را بررسی کنیم.

بر اساس تحقیقات، پاسخ منفی است. این خبر ممکن است ناامیدکننده باشد، اما شواهد علمی نشان نداده‌اند که آسپرین بتواند فشار خون را کاهش دهد. اگرچه بسیاری از افراد امیدوارند که آسپرین بتواند فشار خون را پایین بیاورد، اما این دارو به این شکل عمل نمی‌کند و متخصصان مصرف آن را برای این منظور توصیه نمی‌کنند.

در مورد مصرف آسپرین قبل از خواب نیز گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که ممکن است به افراد با فشار خون بالا کمک کند. برخی از مطالعات اولیه نتایج امیدوارکننده‌ای نشان داده‌اند، اما این نظریه تاکنون ثابت نشده است و هنوز به عنوان یک روش درمانی معتبر در نظر گرفته نمی‌شود.

تاثیر آسپرین بر فشار خون

تاثیر آسپرین بر فشار خون

ارتباط میان قرص آسپرین و فشار خون

با توجه به آنکه آسپرین به عنوان درمان فشار خون شناخته نمی‌شود؛ پس چرا این شایعه این چنین قوی رواج پیدا کرده است؟

همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم، آسپرین خاصیت رقیق‌کنندگی خون را دارد و به همین دلیل از لخته شدن خون جلوگیری خواهد کرد؛ به همین دلیل پزشکان برای جلوگیری از سکته و حمله قلبی استفاده از آن را مؤثر می‌دانند. ممکن است که بر اساس همین موضوع، این باور اشتباه شکل گرفته باشد که آسپرین برای درمان فشار خون اثربخش است.

جالب است بدانید که حتی این توصیه‌ی پزشکی در طی سال‌های اخیر دست‌خوش تغییر شده است. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که مصرف روزانه آسپرین برای پیشگیری از بیماری قلبی نه تنها فواید خاصی ندارد، بلکه می‌تواند با خطراتی همراه باشد.

به همین دلیل، دستورالعمل‌های به‌روز شده از سوی کالج قلب و عروق آمریکا و انجمن قلب آمریکا اکنون توصیه می‌کنند که مصرف آسپرین به صورت محدودتر و در مواقع خاص انجام شود. به دلیل خطرات مرتبط با خونریزی در دستگاه گوارش، آسپرین دیگر به طور معمول توصیه نمی‌شود و باید حتما توسط پزشک انجام شود. بنابراین خارج از اینکه آیا آسپرین باعث کاهش فشار خون می‌شود؟ باید در مصرف این دارو دقت کنید.

عوارض استفاده از آسپرین چیست؟

اگرچه آسپرین به‌طور کلی به عنوان یک داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) ملایم محسوب می‌شود، اما بدون خطر نیست. عوارض جانبی احتمالی شامل موارد زیر است:

  • آسیب به کلیه‌ها
  • آسیب به کبد
  • کبودی یا خونریزی غیرعادی
  • سردرد
  • تهوع
  • ناراحتی معده

چگونه فشار خون را کنترل کنیم؟

حال که می‌دانید آسپرین باعث کاهش فشار خون نمی‌شود، پس چه راهکاری برای کنترل این بیماری وجود دارد؟ با توجه به اینکه یک نفر از هر سه نفر در سراسر جهان با فشار خون بالا زندگی می‌کند، این سؤالی است که بسیاری از مردم می‌خواهند پاسخ آن را بدانند. پس در ادامه با داروخانه انصار همراه باشید.

راهکارهای مؤثری که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم، به سادگی مصرف یک قرص نیستند اما اگر به دنبال سلامتی هستید، حتما این توصیه‌ها را جدی بگیرید.

  • کاهش مصرف سدیم

سدیم، آن عنصر معدنی که بیشتر به صورت نمک طعام می‌شناسیم، نقش مهمی در تنظیم فشار خون بدن دارد. وقتی سدیم زیادی مصرف می‌کنیم، بدن برای رقیق کردن این سدیم اضافی، آب بیشتری را در خون نگه می‌دارد. افزایش حجم خون به معنای افزایش فشار بر دیواره رگ‌ها است که در نتیجه فشار خون بالا می‌رود. با کاهش مصرف سدیم، فشار خون نیز متعادل‌تر خواهد شد.

  • حفظ تناسب اندام

اضافه وزن و چاقی می‌تواند فشار زیادی بر قلب وارد کرده و به عروق آسیب برساند که منجر به افزایش فشار خون می‌شود. کاهش حتی چند کیلوگرم می‌تواند تأثیر زیادی بر فشار خون داشته باشد.

چگونه فشار خون را کنترل کنیم؟

چگونه فشار خون را کنترل کنیم؟

  • ورزش کردن به صورت منظم

فعالیت بدنی قلب شما را تقویت می‌کند و به آن اجازه می‌دهد خون را به‌طور کارآمدتر پمپاژ کند و فشار خون را کاهش دهد. حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط را در هفته انجام دهید تا نتیجه‌بخش باشد.

  • انتخاب رژیم غذایی مناسب

آنچه در بشقاب غذای شما قرار دارد می‌تواند تأثیر زیادی بر فشار خون داشته باشد. غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان، پتاسیم، سلنیوم، کلسیم، ال-آرژنین و ویتامین‌های C و E را انتخاب کنید.

  • خواب کافی

برنامه خواب نامنظم احتمال فشار خون بالا را افزایش می‌دهد. به‌طور منظم حداقل شش تا هشت ساعت خواب بی‌وقفه شبانه می‌تواند به مدیریت فشار خون کمک کند.

  • کاهش استرس

استرس مزمن می‌تواند فشار خون را بالا نگه دارد و به عادات زندگی ناسالم منجر شود که فشار خون را افزایش می‌دهند. مدیتیشن را امتحان کنید تا به مدیریت بهتر فشار خون کمک کند.

نتیجه‌گیری از تاثیر آسپرین بر فشار خون

همان‌طور که در این مطلب خواندیم، آسپرین تاثیری بر فشارخون ندارد اما فواید دیگری را به دنبال خواهد داشت. با وجود آن‌که می‌توان آن را بدون نسخه تهیه کرد، اما پیشنهاد می‌کنیم که به صورت خودسرانه از دارویی استفاده نکنید.

ما در این مقاله از داروخانه انصار به طور کامل به پاسخ سوال آیا آسپرین باعث کاهش فشار خون می‌شود؟ پرداختیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در آخر، در صورت وجود هرگونه سؤال در بخش نظرات همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *